Åke Zetterström och Patrick Migas - årets Mary von Sydow-stipendiater

Sångsolist Åke Zetterström och danssolist Patrick Migas, båda verksamma vid GöteborgsOperan, har från Stiftelsen Fru Mary von Sydows, född Wijk, Donationsfond tilldelats 25.000 kr vardera. Även två av våra kollegor på Götaplatsen, Lars-Göran Dimle, Göteborgs Symfoniorkester, och Martin Hansson, Göteborgs Konserthus, tillhör de lyckliga stipendiaterna. Pressmeddelande: STIFTELSEN FRU MARY VON SYDOWS, FÖDD WIJK, DONATIONSFOND c/o Bohusbanken Kapitalförvaltning, Box 11055, 404 22 Göteborg, Tel 031-7438895 Göteborg 2004-03-04 Pressmeddelande: Mary von Sydows musikstipendium – fyra stipendiater delar på 100.000 kr. Mary von Sydows Musikstipendium har tilldelats Patrick Migas, GöteborgsOperan Åke Zetterström, GöteborgsOperan Lars-Göran Dimle,Göteborgs Symfoniorkester Martin Hansson, Göteborgs Konserthus Stipendiaterna erhöll 25.000 kr vardera. Stipendierna skall användas för vidareutbildning. Stipendierna delades ut av Oscar von Sydow, som är sonson till donatorn Mary von Sydow. Patrick Migas är sedan år 1998 en talangfull medlem av GöteborgsOperans balett. För sitt framträdande som Mercutio i GöteborgsOperans uppsättning av baletten Romeo and Julia, omnämndes han 2001 som “best male dancer of the year” i tidskriften Dance Europe. Just nu är Patrick Migas aktuell i Re: Baroque, som hade premiär på GöteborgsOperan den 28 februari. Stipendiet gör det möjligt för Patrick Migas att bege sig till New York för studier. Åke Zetterström, barytonsångare vid GöteborgsOperan sedan år 1994, tilldelades stipendiet för sin utomordentliga sångliga och sceniska utveckling i allt större och krävande uppgifter vid GöteborgsOperan. Åke Zetterström har senast framträtt som Dandini i Rossinis opera Askungen. Som kommande Wagnersångare har Åke Zetterström stor potential och stipendiet kommer att möjliggöra ytterligare förkovran inom området. Lars-Göran Dimle tillhör Göteborgs Symfoniorkester sedan år 1981 och är solotrombonist. Han fick stipendiet för att i Los Angeles utveckla sitt trombonspel och diskutera embouchure-problem. Tillsammans med ökad kunskap om ett svårt yrkesrelaterat problem väntas han komma tillbaka med nya impulser till trombonstämman. Martin Hansson är sedan år 2000 kommunikationschef vid Göteborgs Konserthus. Han kommer att använda stipendiet för att i England och USA studera nya konsertformer och marknadsföring. * * * Musikstipendiet utdelas årligen av Stiftelsen Fru Mary von Sydows, född Wijk, donationsfond. Stiftelsen, som bildades år 1944 genom förordnande av Fru Mary von Sydow, har säte i Göteborg och dess verksamhet är i huvudsak förlagd till Göteborgsregionen. Större delen av stiftelsens avkastning används för stöd till vetenskaplig forskning och utbildning på universitetsnivå. Inom musiken bidrar stiftelsen med dels Mary von Sydows Musikstipendium inom Göteborgsoperan och Göteborgssymfonikerna, dels stöd till Musikhögskolan, Operahögskolan och Högskolan för Teater och Musikal inom Göteborgs Universitet. Med vänliga hälsningar Stiftelsen Fru Mary von Sydows, född Wijk, donationsfond Oscar von Sydow Ingvar Dahlberg 031-428380 031-7438895