LÖRDAG 8 DECEMBER KL 19-24 Plattform Kom in! WHISPERS FROM THE FORESTS, SCREAMS FROM THE MOUNTAINS Nya svenska ljud och oljud Göteborgs Konsthall arrangerar en konsertkväll i samarbete med skivbolagen iDEAL, Häpna, Kning Disk och den brittiska tidskriften The Wire. Artister: HANS APPELQVIST (Häpna) BALROYNIGRESS (Kning Disk) DEAD LETTERS SPELL OUT DEAD WORDS (iDEAL) JEAN-LOUIS HUHTA | ANDERS DAHL | JOHAN BERTHLING (iDEAL/Häpna) Kvällen inleds med DAN FRÖBERG (Kning Disk) Under kvällen levereras också pausmusik från de tre skivbolagen, skivförsäljning, alla besökare får ett ex av samlingsskivan Whispers From The Forests, Screams From The Mountains och de tidiga gästerna får ett gratisex av decembernumret av The Wire. Fri entré! Whispers From The Forests, Screams From The Mountains är ett projekt för att sprida experimentell och spännande svensk musik i världen men också få svenska öron att upptäcka inhemska artister. Det hela initierades av de tre modiga skivbolagen iDEAL och Kning Disk från Göteborg samt Häpna från Stockholm. Tillsammans med den engelska tidskriften The Wire som av många anses vara det viktigaste forumet för experimentell musik, tryckte man upp en samlingsskiva i 10.000 ex med artister från de tre bolagen. Skivan med 18 artister distribuerades till tidskriftens samtliga prenumeranter. Den nästan 80 minuter långa skivan innehåller 18 artister som Anna Järvinen, Tape, The Skull Defekts, Folke Rabe och Erik Enocksson utöver de som framträder denna kväll. Skivan har redan fått stor uppmärksamhet och nu följer man upp det hela med en rad events - det första här och nu på Göteborgs Konsthall och senare i Stockholm, London och Barcelona bland annat. Svenskt brus, brum och sköna melodier kommer att spridas och så nya svenska ljudplantor runt om i världen! Om artisterna HANS APPELQVIST (Avant pop) "Me, a cuckoo. Of all the great things in Africa my eyes have met, one I can never forget: On the savannah a rhinoceros stood proudly, gazing in the distant. It's belly ripped open in battle with the one that always wants more." (Hans Appelqvist) Knappt ett år efter hans senaste skiva Naima, som kom ut i december 2006, har Hans Appelqvist ett nytt album redo. Skivan Sifantin och mörkret är hans tredje på etiketten Häpna. Albumet består av 12 nya spår och en video av Andreas Nilsson till låten Tänk att himlens alla stjärnor. Musiken på denna skiva visar en ny sida av Appelqvist då det är hans första som saknar ett tema eller ett koncept och den är på så vis mer öppen och spontan än tidigare. Den pendlar mellan det söta och groteska, det fina och fula, harmoni och terror, sifanti och mörker… http://www.myspace.com/hansappelqvistnaima DEAD LETTERS SPELL OUT DEAD WORDS (iDEAL, Drone) Thomas Ekelund är Dead Letters Spell Out Dead Words, baserad i Göteborg. Hans musik kan kallas drone-pop och handlar om djupa ambientmattor som väver in lyssnaren i en mörk ljudvärld. Musiken blir både för lyssnaren och artisten en ritualliknande själslig terapi och en slags uppgörelse med ett sargat hjärta och en mörk syn på tillvaron. Resultatet är oerhört vackert och närvarande... Ekelund har släppt sin andra skiva på bolaget iDEAL Old Ghosts, New Ghosts, All Ghosts vilken beskrivits som "ett utlämnande dronemästerverk med influenser hämtade från passionen och desperationen hos The Ronettes" – Johan Jacobsson, Sonic Magazine #31 http://www.deadwords.org/ BALROYNIGRESS (Postmodern konstpop) "Balroynigress är det tungvrickande namnet på Eric Jeors enmansprojekt. Nyligen examinerades han från Konsthögskolan i Stockholm och nu ger Kning Disk ut debutskivan Shampoo & Champagne, ett imponerande knippe aviga, stämningsmättade poplåtar. På sin myspace-sida listar Balroynigress influenser och nämner bland annat Coil och obskyra proggbanden Comus och Ramases. Det hörs inte direkt i musiken, istället tänker jag på Bonnie Prince Billy och Cat Power, harmonisk musik med starka melodier. Men i Balroynigress arrangemang finns också något helt annat, en konceptuell lekfullhet som – om jag vågar gissa - nog gynnats av friheten under konststudierna. Texter och musik går i nyenkelhetens tecken, koncentrerad, smart trubadurmusik i vältempererad lo-fidelity." - Sven Rånlund, Sound of Music. "Jag vet inte vad syntarna heter som Erik Jeor brukar på den här skivan, men jag vet att jag vill äga dem. Deras primitiva ljudbild ihop med de skissartade arrangemangen skapar en smittande ödslighet. Skivan utgörs av tio avskalade visor. Här finns drömska sångpartier, en illvillig spontanitet, en enslig jazz med aparta basgångar bland en handfull till olika uttryck. Skivan växer för varje genomlyssning och innan du hunnit säga postmodern pop har den börjat parasitera på din vardag." – Daniel Westerlund, Kulturen. http://www.myspace.com/balroynigress JEAN-LOUIS HUHTA | ANDERS DAHL | JOHAN BERTHLING (Okänt mål) En för kvällen ihopsatt konstellation med tre ljudvisionärer! Ingen vet var detta kommer sluta men spännande är det när Jean-Louis Huhta (medlem i bl.a. The Skull Defekts, f.d. medlem i Cortex, Anticimex, Lucky People Center och Stonefunkers), Johan Berthling (halva Häpna, medlem i Tape och musiker bakom Nicolai Dunger, Erik Malmberg m.fl.) och Anders Dahl som länge arbetat med improvisationsmusik och även bygger om elektroniska instrument och bygger egna ljudskapare, kommer samman för att skapa ihop. Tre starka musikaliska personligheter som kommer att landa någonstans, troligen på en fantastisk plats! ANVÄNDBARA LÄNKAR: http://www.konsthallen.goteborg.se http://www.idealrecordings.com http://www.kningdisk.com http://www.hapna.com http://www.thewire.co.uk FÖR MER INFORMATION: Andréas Hagström (Göteborgs Konsthall) - 031 368 34 56 Joakim Nordwall (iDEAL) - 031 15 15 19

Nationell och internationell samtidskonst

Göteborgs Konsthall ligger vid Götaplatsen i centrala Göteborg. Konsthallen presenterar grupp- och soloutställningar med svenska och internationella konstnärer som visar mångfalden inom den samtida konsten. Parallellt arrangeras konstnärssamtal, skollektioner, filmvisningar och andra programaktiviteter. Göteborgs Konsthall har alltid fri entré och fria visningar.

Göteborgs Konsthall

Götaplatsen