Virtuosen Hilary Hahn spelar ”monster” till violinkonsert

Hilary Hahn har vid det här laget blivit en av Göteborgspublikens stora favoriter – hon har tidigare gjort bejublade och kritikerrosade tolkningar av Mendelssohns och Beethovens violinkonserter men presenterar nu en riktig raritet: Arnold Schönbergs enormt krävande violinkonsert från 1936. - Ett ”monster” att lära sig, har Hilary Hahn sagt. Och Arnold Schönberg insåg själv att konserten var en riktig utmaning: ”Jag vill att konserten ska vara svår, jag vill att lillfingret ska växa sig större. Jag kan vänta.” På programmet den 13 & 14 september står också Humperdincks Förspel till Hans och Greta samt Sibelius andra symfoni, något av en signaturmelodi för Göteborgs Symfoniker som spelat symfonin 131 gånger! Amerikanska Hilary Hahn är en av vår tids främsta violinister och kan någon göra Schönbergs violinkonsert rättvisa är det hon. Hon har spelat den vid flera tillfällen, bland annat i London där kritikerna var överväldigade: ”Hahns framförande var klart, inbjudande och genomgående felfritt, vilket gjorde att hennes extrema virtuositet inte bara klingade ledigt och obesvärat utan framstod som oumbärlig för den musikaliska gestaltningen.” (Music Web). Dirigent vid veckans konserter är Pietari Inkinen, en ung finländare som hör till sin generations främsta dirigenter. Han har redan framträtt med flera av världens ledande orkestrar och har gjort ett flertal skivinspelningar för Naxos. För mer information, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformatör Tel 031-726 53 45, 0702-18 20 77