Symfonin som skildrar liv och död

Mer dramatiskt och omskakande kan det knappast bli när Göteborgs Symfoniker och dirigenten Jukka-Pekka Saraste framför Mahlers sjätte symfoni, ”Den tragiska”. En symfoni som brutalt förebådade Mahlers eget tragiska livsöde.

Denna väldiga symfoni kräver en dirigent som känner Mahler från insidan. Det gör Jukka-Pekka Saraste som samarbetat med Göteborgs Symfoniker sedan 1985. Han är chefdirigent för WDR-orkestern i Köln sedan 2010 och var konstnärlig chef och chefdirigent för Oslofilharmonin 2006-2013. Tidigare har han varit chefdirigent för Skotska kammarorkestern (1987-1991) Finska Radions symfoniorkester (1987-2001) och Toronto Symphony Orchestra (1994-2001).

Mahlers sjätte symfoni är ett stort verk i alla bemärkelser. Efter den långa inledningssatsen banar scherzots burleskeri och andantets milda sorgesånger väg för den halvtimmeslånga finalens stora profetia och uppgörelse: ett hammarslag för den äldsta dotterns död 1907, ett hammarslag för Mahlers avsättning som kapellmästare vid Wienoperan samma år och ett hammarslag för det hjärtfel som samtidigt upptäcktes och 1911 tog hans liv. Så säger i alla fall vissa kommentatorer.

För att rätt kunna återge de ödesslag Mahler föreskriver har slagverkarna i Göteborgs Symfoniker byggt en väldig trästomme med sarg från en gammal orkestertrumma och plankor som spikats och bundits på plats. Den skapar ett skrämmande tordön! Självklart fyller den även sin dramaturgiska plats i Mahlers orkestrering som skiftar från skir transparens till blytung svärta.

Torsdag 11 dec kl 19.30 & fredag 12 dec kl 18

MAHLER Symfoni nr 6 ”Den tragiska”

Dirigent Jukka-Pekka Saraste

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45 stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med hösten 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP & SKF.