Rysk mästarpianist spelar Prokofjev

PRESSMEDDELANDE 14 januari 2008 Den ryske mästarpianisten Dmitrij Alexejev spelar Prokofjevs demoniska andra pianokonsert med Göteborgs Symfoniker och dirigenten Walter Weller den 16 & 17 januari kl 19.30. Dmitrij Alexejev ersätter Elisabeth Leonskaja som fått ställa in på grund av sjukdom. På programmet står också Smetanas berömda Moldau samt Alexander Glazunovs femte symfoni. Bedrich Smetana (1824-1884) bodde i Göteborg 1856-1861. Förmodligen var det här han hörde Ack Värmeland du sköna som han använde i Moldau, en romantisk skildring av den tjeckiska flodens lopp genom landskapet. Sergej Prokofjev (1891-1953) skrev fem pianokonserter och bland dem är tvåan ett riktigt dynamitpaket – den innehåller ett virtuost soloparti som är en utmaning för varje pianist. Dess demoniskt mörka karaktär har sin bakgrund: Prokofjev komponerade konserten som ett rekviem till en avliden vän. Alexander Glazunov (1865-1936) var bland annat lärare till Sjostakovitj och en nestor bland ryska tonsättare. Han skrev åtta symfonier och den femte är den främsta av dem. Den ryske pianisten Dmitrij Alexejev är en av världens mest respekterade artister. Hans kritikerrosade framträdanden med ledande orkestrar har fått recensenterna att jubla: ”Vår tids mest utomordentliga pianist”, skrev till exempel Daily Telegraph. Dmitrij Alexejev har framträtt med orkestrar som Berlins filharmoniker, Chicagos symfoniker, Philadelphiaorkestern och Londons fem stora orkestrar. Bland dirigenter han samarbetat med finns Vladimir Ashkenazy, Pierre Boulez, Valerij Gergijev och Mariss Jansons. Den österrikiske dirigenten Walter Weller har varit en flitig gäst hos Symfonikerna alltsedan debuten 1986. Han var chefdirigent för Royal Scottish National Orchestra 1992-1997 och är nu orkesterns Dirigent Emeritus. 1980-1985 var han chefdirigent för Royal Philharmonic Orchestra. Walter Weller har också utsetts till Dirigent Laureate av Stuttgarts filharmoniker. Från och med denna säsong är han chefdirigent för Belgiska Nationalorkestern. För mer information, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformatör Tel 031-726 53 45, 0702-18 20 77