Romantiska mästerverk och uruppförande av Rolf Martinsson

Pressmeddelande från Göteborgs
Symfoniker 2013-05-13

2012 mottog Vilde Frang (bilden) Credit Suisse Young Artist Award vilket innefattade en konsert med Wiens filharmoniker och dirigenten Bernard Haitink vid festspelen i Luzern. Hon har hyllats både för sin musikalitet och virtuositet och har etablerat sig bland de främsta violinisterna i sin generation efter debuten med Mariss Jansons och Oslofilharmonin när hon var 12 år.

Konserterna den 15 & 16 maj leds av Nikolaj Znaider som denna säsong är Artist in Residence hos Göteborgs Symfoniker. Han dirigerar, framträder som solist och turnerar med orkestern: det blir gästspel i Concertgebouw den 21 augusti och vid festivalen i Rheingau den 23 augusti. Nikolaj Znaider är en av vår tids mest firade violinister och en av sin generations mest mångsidiga musiker. Han utsågs av Valerij Gergijev till förste gästdirigent för Mariinskijteaterns orkester i St Petersburg och är regelbunden gästdirigent hos orkestrar som London Symphony Orchestra, Staatskapelle Dresden
och Los Angeles Philharmonic.

Vid konserterna spelas också Tjajkovskijs Symfoninr 4 samt ett helt nytt verk av Rolf Martinsson: Tour de Force. Samma program spelas också vid konserterna i Amsterdam och Rheingau i sommar. Uruppförandet blir en utmaning för alla inblandade:

- Tour de force är ett kort, energifyllt och dramatiskt öppningsverk. Och precis som titeln säger, ett kraftprov, i alla fall för upphovsmannen men kanske också för exekutörerna och publiken, säger
Rolf Martinsson.

Bruch Violinkonsert nr 1, Tjajkovskij Symfoni nr 4 & Martinsson Tour de force

Göteborgs Konserthus 15 & 16 maj kl 19.30

Stefan Nävermyr,
redaktör

031-726 53 45  stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tar nu ytterligare ett steg framåt med nye chefdirigenten Gustavo Dudamel, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.