Planetafestival i Konserthuset

Under världsmusikfestivalen Planeta 5-9 november kommer Göteborgs Konserthus få fint internationellt besök. Stenhammarsalen kommer att ljuda av iransk hiphop och Stora Salen hamnar i gungning när Malis hitmakarpar Amadou & Mariam intar scenen.

Amadou & Mariam
Historien Amadou och Mariam började på 70-talet och är framförallt en kärlekshistoria. De är båda blinda och träffades på Institutet för synskadade i Bamako, där de studerade och spelade i institutets orkester. Paret gifte sig 1980 och har sedan dess uppträtt tillsammans som duo. Med åren har de blivit stora både i afrikanska och europeiska länder, inte minst i Frankrike. I Sverige är de mest kända för succéalbumet Dimanche à Bamako (2005) i samarbete med Manu Chao, en skiva som spänner över afrikansk pop, reggae, jazz, blues, soul och rock. Albumet spelades in i hemlandet Mali och producerades i Paris och resultatet är ett luftigt sound lyft av Amadous bluesriff på gitarr och Mariams starka röst. När de inte är på resande fot bor Amadou och Mariam fortfarande kvar i Mali.

Iransk hiphopfestival - Rhythm of Change

En spännande och färgstark hiphopfest med rappare från den iranska hiphoprörelsen runt omi världen. Medverkar gör: Erfan(USA), känd som "Poeten Erfan", en rappare med rötter i iransk poesi och litteratur. Reveal (UK), betydelsefull för utformningen av den persiska hiphopen. Farinaz (Holland), en av de bästa kvinnliga artisterna inom den iranska hiphopscenen. Behrang Miri (Sverige/Malmö), rappare som kombinerar orientaliska toner med rap och urbana rytmer. Deadly Combination (Sverige/Göteborg), ett projekt som startades år 2003 av vännerna Kami och Nader från Göteborg.

För intervjuer med artisterna eller övrig information kontakta producent Lars Nyström på 031-726 53 08 eller lars.nystrom@gso.se.

Konserter:

Rhythm of change

Fredag 7 november 19.00 i Stenhammarsalen

Amadou & Mariam

Söndag 9 november kl 18.00 i Stora Salen

Konserterna ingår i Planetafestivalen som pågår den 5-9 november på olika scener runtom i Göteborg.