Peter Eötvös hyllar sju avlidna astronauter med violinkonsert

Tonsättaren och dirigenten Peter Eötvös, en av den samtida musikens ledande gestalter, kommer till Göteborg den 20 & 21 september för att dirigera sin violinkonsert Seven. Verket är en hyllning till de sju astronauter som förolyckades när rymdskytteln Columbia förstördes 2003. Solist är den japanska violinisten Akiko Suwanai. På programmet står också Bartóks Fyra orkesterstycken och Stravinskys populäraste verk: Eldfågeln. Peter Eötvös är Förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker och en mästare på modern och samtida musik. Han är också en tonsättare av rang med flera framgångsrika orkesterverk och operor bakom sig. Violinkonserten Seven uruppfördes nyligen vid de prestigefyllda festspelen i Lucerne med legendariske Pierre Boulez som dirigent och Akiko Suwanai som solist. När konserten nu framförs för andra gången är Peter Eötvös själv dirigent. Han skriver om verket: ”Columbiakatastrofen den 1 februari 2003 var en dramatisk tilldragelse som berörde mig djupt. TV-bilderna av en ensam astronauthjälm som oskadd föll till jorden bland mängder av vrakspillror blev för mig sinnebilden av tragiken i denna olycka där sju människor kort efter återfärden från rymdsfären förlorade sina liv. Violinkonserten Seven är en högst personlig monolog och det musikaliska uttrycket för min medkänsla för de sju astronauterna som gav sina liv för rymdforskningen och därmed för uppfyllandet av en mänsklighetens dröm.” Vid konserterna leder Peter Eötvös också Göteborgs Symfoniker i Bartóks Fyra orkesterstycken och Stravinskys Svit ur Eldfågeln (version 1945), sprudlande musik med färggranna klanger och förföriska melodier. Violinisten Akiko Suwanai är den yngsta vinnaren någonsin av Tjajkovskijtävlingen i Moskva. Hennes internationella karriär inleddes med uppmärksammade framträdanden i Europa, Amerika och Asien. Den senaste tiden har hon bland annat spelat Alban Bergs violinkonsert med Vladimir Ashkenazy i Holland och Gianandrea Noseda i England, samt turnerat i Schweiz med Belgiska Nationalorkestern. Sedan 1996 har Akiko Suwanai ett exklusivt skivkontrakt med Philips och de sju skivor som hittills utkommit har fått ett mycket fint mottagande. För mer information och bilder, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformatör Tel 031-726 53 45, 0702-18 20 77