Ny svensk symfoni & tjeckiska mästerverk med elitkör

Den 15 & 16 november leder dirigenten Mario Venzago Göteborgs Symfoniker i Anders Eliassons fjärde symfoni samt Tjeckiska filharmoniska kören i Brno i Dvoráks Te Deum och Glagolitisk mässa av Janácek. Den 14 november framträder kören med ett tjeckiskt program under ledning av sin körledare Petr Fiala. Anders Eliassons fjärde symfoni är en sambeställning från Göteborgs Symfoniker och Bayerska radions symfoniorkester som uruppförde symfonin i januari i år. Framförandet i Göteborg är dess svenska premiär. Symfonin mottogs med stort bifall och har av många betecknats som Anders Eliassons finaste verk. Tjeckiska filharmoniska kören i Brno hör till Europas främsta körer. Nyligen vann den två priser vid tyska skivbranschens ECHO-priser för sina inspelningar av Bruckner och Liszt. Mario Venzago har haft ett nära samarbete med kören under flera år och tillsammans har de gjort flera djupdykningar i den tjeckiska repertoaren, inte minst Janáceks glagolitiska mässa. Inför detta framförande har man återinfört flera originalpartier som omarbetades vid publiceringen för att de var för svåra att sjunga. Tjeckiska filharmoniska kören i Brno framträder även den 14 november under ledning av Petr Fiala. Då framför kören med pianist och egna solister bland annat Dvoráks D-durmässa, Martinus Fältmässa samt sånger av Dvorák, Janácek och Peter Fiala. För mer information, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformatör Tel 031-726 53 45, 0702-18 20 77