Nordiska romanser med Camilla Tilling och Göteborgs Symfoniker

Den 28 & 29 november kl 19.30 sjunger Camilla Tilling romanser av Alfvén, Sibelius, Stenhammar och 100-årsjubilaren Grieg i Göteborgs Konserthus. Dirigent är Alexander Lazarev som också leder orkestern i Tjajkovskijs fjärde symfoni och Webers uvertyr till Euryanthe. Camilla Tilling hör till våra internationellt mest framgångsrika sångerskor. Hon framträder på festivaler och operahus som Aix-en-Provence, Covent Garden och Metropolitan. Bland dirigenter hon samarbetar med finns Esa-Pekka Salonen, William Christie och Paavo Järvi. Nästa år gör hon debut hos två av världens främsta orkestrar: Berlins filharmoniker och Chicagos symfoniker. Vid konserterna i Göteborg kommer hon att sjunga följande sånger: Skogen sover av Alfvén, Soluppgång av Sibelius, Flickan kom ifrån sin älsklings möte av Stenhammar samt Fra Monte Pincio och Solveigs sang av Grieg. Den ryske dirigenten Alexander Lazarevs karriär sköt fart när han 1972 vann Karajan-tävlingen i Berlin. 1987-1995 var han konstnärlig ledare för Bolsjojteatern och 1997-2005 chefdirigent för Skotska Nationalorkestern. 2008 tillträder han som chefdirigent för Japans filharmoniker. Under senare år har Alexander Lazarev dirigerat orkestrar som St Petersburgs filharmoniker, Concertgebouworkestern, Berlinfilharmonikerna och Clevelandorkestern. Hans breda repertoar spänner från wienklassicism till samtida musik. Alexander Lazarev är särskilt känd för sina tolkningar av ryska tonsättare som Rimskij-Korsakov, Tjajkovskij, Rachmaninov, Prokofjev och Sjostakovitj. Han har spelat in ett stort antal skivor på bolag som Virgin, Sony Classical, Erato, BIS och Hyperion. Alexander Lazarev har gästat Göteborg tio gånger, senast i augusti 2006 då han dirigerade Sjostakovitjs tionde symfoni och Tjajkovskijs andra pianokonsert med Dmitrij Alexandrev som solist. För mer information, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformatör Tel 031-726 53 45, 0702-18 20 77