Musikaliska möten som öppnar nya världar!

Mångkulturåret 2006 i Göteborgs Konserthus: Musikaliska möten som öppnar nya världar! Den 11 och 12 november blir det tillfälle att uppleva fängslande musik och fantastiska musiker från en rad olika länder vid två konserter i Göteborgs Konserthus. Här möts uråldrig och levande tradition med pop och hiphop i en skön blandning. Stenhammarsalen lördag 11 november kl 17-23 OCTAGON (Sverige) Hyllad breakgrupp som i år blev skandinaviska mästare och därmed är klara för VM i Tyskland. www.octagoncrew.com SUMER (Irak, Norge, Sverige) Omväxlande musik från ett 20-tal arabländer som kombineras med spännande dansinslag. www.mcv.se ABJEEZ (Iran) Persisk worldpop med systrarna Safoura och Melody Safavi och deras färgstarka band. www.abjeez.com HENRIK NAGY BAND (Sverige, Iran) Originell blandning av modern västerländsk och persisk traditionell musik med texter av den medeltida persiske poeten Hakim Omar Khayyam. www.henriknagy.com EL REY CHANGO ”SUPERIOR” (Kuba, Sverige) Svängigt 24-mannaband under ledning av Kubafödde slagverkaren Rolando Lara som spelar allt från danzo och mambo till afrokubansk jazz. www.mcv.se Stora salen söndag 12 november kl 18-20.30 HOSSEIN ALIZADEH & PEJMAN HADADI (Iran) Berömde tar- och setarvirtuosen Hossein Alizadeh spelar både klassisk och nyskriven iransk musik på sitt stränginstrument tillsammans med slagverkaren Pejman Hadadi. Hossein Alizadeh har en gedigen musikalisk utbildning och har bland annat varit solist och dirigent för Nationalorkestern i Iran. Han har framträtt i USA, Asien och Europa och har komponerat flera orkesterverk. Han betraktas av många som en av de viktigaste musikerna i samtida persisk musik. Pejman Hadadi har kallats ”den främste iranske slagverkaren i väst”. Han emigrerade till USA 1990 och har spelat med persiska, indiska, turkiska och amerikanska musiker. 1995 blev han medlem i den hyllade Dastanensemblen och 2000 i orkestern Zarbang. Han har också skrivit musik för film och TV. www.setar.info/Alizadeh.htm www.donbak.co.uk ZARBANG, RAJEEB CHAKRABORTY & KOUSIC SEN (Iran, Afghanistan, Indien) Rytmisk och meditativ musik med den världsberömda slagverksensemblen Zarbang och två indiska musiker av rang: Rajeeb Chakraborty (sarod) och Kousic Sen (tablas). Zarbang bildades 1996 och fick 2001 en nystart när flera skickliga musiker skapade gruppens distinkta sound. Instrument och influenser från många olika kulturer samlas i Zerbangs musik, allt från iranska och afghanska tongångar till sydamerikanska, afrikanska och indiska rytmer. Rajeeb Chakraborty är liksom Kousic Sen en mycket respekterad musiker. Han kommer från en musikalisk familj och framträder regelbundet med sin syster Reena (sitar). www.zarbang.com www.saa-uk.org.uk/rajeeb_chakraborty.htm För mer information och bilder, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformation, tel 031 - 726 53 45, 0702-18 20 77