Höstlovskören i Göteborgs Konserthus. Foto: Kristin Lidell.

Mördades för att bli mat på värdshus

En fruktansvärd historia som lyckligtvis förmodligen är en myt. Storyn användes av Benjamin Britten i verket Saint Nicolas för kör, orkester och tenor - en kantat om biskopen Nicolas och hans liv på 300-talet i Myra i nuvarande Turkiet.

Nicolas lär ha varit ett vist och försigkommet barn som övergav allt värdsligt för att tjäna Gud. Han räddade sjömän i storm och även tre gossar som dödats. Deras kött lades in i lag för att säljas till hungriga resenärer på ett värdshus men Nicolas grep in med sina himmelska krafter och återuppväckte pojkarna från de döda.

Nu framförs det spännande och gripande verket av Höstlovskören med orkester under ledning av Simon Phipps. Unga och taggade sångare och musiker i möts i en höstlovskonsert i Konserthusets Stora sal, en tradition som förnyar sig årligen genom en nybildad kör och orkester. Solist i år är den internationellt etablerade tenoren John Graham-Hall.

Göteborgs Konserthus 30 oktober kl 18

Höstlovskören

Höstlovskörens orkester

Simon Phipps dirigent

John Graham-Hall tenor

I samarbete med Kultur i Väst och Riksförbundet Unga Musikanter

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.