Linnés 300-årsjubileum firas med musik och konstutställning i Göteborgs Konserthus

I år är det 300 år sedan Carl von Linné föddes. I Göteborgs Konserthus hyllas han med tre konsertproduktioner och en konstutställning med målningar av Göteborgskonstnären Jan Falkman. Jan Falkman har gjort en serie målningar med motiv hämtade från och inspirerade av Linnés resa i Bohuslän 1746. Här visas landskap, kartor, växter, snäckor och fiskar i tidsenlig stil. Utställningen öppnas officiellt tisdag 6 mars kl 14 då konstnären själv finns på plats och berättar om projektet. Målningarna finns till beskådande varje lördag kl 11-15 samt i anslutning till Konserthusets konserter. Utställningen pågår till och med 2 juni. Jan Falkman (f 1938) är känd för att ha lyft fram himlen och havet i sina motiv. Han har haft över 60 separatutställningar i Sverige, Europa och USA och dessutom gjort en rad offentliga utsmyckningar i Göteborg. Musiken Göteborgs Konserthus inleder det musikaliska firandet med barn- och familjekonserterna Linné och Linnea 10 mars. Här medverkar Göteborgs Symfoniker och Brunnsbo musikklasser under ledning av dirigenten Simon Phipps och med Anci Hjulström och Simon Ljungman som presentatörer. 24 & 25 maj framförs Anders Eliassons stora Linnéhyllning Canto del vagabondo med Göteborgs Symfoniker och City of Birmingham Youth Chorus under ledning av orkesterns chefdirigent Mario Venzago. Den 2 juni, slutligen, framträder Göteborgs Symfoniska Kör i en ”blomsterkonsert” med sin körledare Pär Fridberg. För mer information, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformation, tel 031 - 726 53 45, 0702-18 20 77