Koyaanisqatsi med Philip Glass och Göteborgs Symfoniker i Scandinavium

Äntligen får kultfilmen Koyaanisqatsi det framförande den förtjänar: på storduk med livemusik framförd av tonsättaren Philip Glass och hans ensemble samt Göteborgs Symfoniker och Göteborgs Symfoniska Kör. Det blir endast en visning - vid Göteborg International Film Festival i Scandinavium den 1 februari 2014 kl 18.

Koyaanisqatsi, producerad av Francis Ford Coppola, fick ett enormt genomslag världen över när den lanserades 1983. Med sitt originella bildspråk och betraktande av människan och civilisationen fascinerade den en publik över kulturella och språkliga gränser.

Regissören Godfrey Reggios suggestiva bilder och Philip Glass hypnotiska musik förändrade för alltid samspelet mellan musik och rörlig bild. Utan dialog skapade man en förtätad stämning som utmynnar i crescendon som får nackhåren att resa sig.

"A masterpiece” The New York Times
"Redefines the potential of filmmaking” Hollywood Reporter
"Original and fascinating” People Magazine

Evenemanget arrangeras av Göteborgs Symfoniker, Göteborg International Film Festival och Scandinavium med stöd av Volvo, Göteborg & Co samt Västra Götalandsregionen.

Fredag den 31 januari kl 14 medverkar Philip Glass i ett seminarium på Pustervik.

EXTRAKONSERT MED PHILIP GLASS DEN 30 JANUARI 2014 KL 19.30

Vid sitt besök i Göteborg ger Philip Glass också publiken chansen att få höra – för första gången i Europa – The Etudes komplett med tonsättaren, Maki Namekawa och ytterligare en pianist som delar på den omfattande uppgiften. Det tog Philip Glass 20 år (1994-2013) att komponera dessa 20 pianoetyder som spänner från rytmisk minimalism till mer romantiskt färgade stämningslägen. De fyra sista etyderna presenterades vid tonsättarens 75-årsdag.

Göteborgs Konserthus Stora salen 30 januari 2014 kl 19.30

Glass The Etudes

Piano: Philip Glass, Maki Namekawa & Víkingur Ólafsson

Introduktion med Philip Glass kl 18.30

Pustervik 31 januari kl 14

Seminarium med Philip Glass

Scandinavium 1 februari 2014 kl 18

Koyaanisqatsi

Göteborgs Symfoniska Kör

Michael Riesman dirigent

Philip Glass Ensemble

Philip Glass synthesizer

Stefan Nävermyr, redaktör

031-726 53 45  stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med hösten 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.