Konserthusets barnkonsert gästar sjukhus och Håkan Hardenberger spelar nyupptäckt trumpetkonsert

Den 25 oktober kl 13.30 gästspelar en ensemble från Göteborgs Konserthus barnen på Drottning Silvias sjukhus i Göteborg med föreställningen Det magiska musikträdet. Föreställningen ges också till skolbarn i Göteborgs Konserthus under veckan. Tanken är att barnen som inte kan komma till Konserthuset också ska få möjlighet att uppleva föreställningen. Medverkar gör musiker från Göteborgs Symfoniker: Hvilakvartetten, Mårten Larsson (oboe) och Erik Risberg (piano). Presentatör är Olle Steimer. För mer information, kontakta producent Inger Ericsson tel 031-726 53 19. Moderna klassiker för trumpet Håkan Hardenberger, en av vår tids främsta trumpetsolister, kommer till Göteborgs Konserthus för att spela kammarmusik med Gageego!, ensemblen för modern och samtida musik. På programmet står Stravinskys Oktett, Varèses Octandre, Antheils Konsert för kammarorkester och Hartmanns Concertino. Den senare komponerades och uruppfördes på 1930-talet men glömdes senare bort. Hartmann försökte intressera flera musiker att spela concertinon men den var så svårspelad att ingen vågade ta sig an den. Noterna hamnade i diverse händer och det dröjde ända till 2002 innan konserten framfördes igen. Det skedde i Hamburg och solist var Håkan Hardenberger. För mer information, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformation, tel 031 - 726 53 45, 0702-18 20 77