Herbie Hancock till Göteborg

Vi har försökt att få hit honom länge och äntligen har vi lyckats! Jazzlegenden Herbie Hancock kommer till Göteborg den 8 december för att spela inför ett fullsatt Konserthus.

Herbie Hancock är en sann ikon inom modern musik. Han har utforskat många områden, överskridit gränser och genrer, men alltid lyckats behålla sin egen unika, omisskännliga röst.
Liksom många jazzmusiker började han sin bana inom den klassiska musiken. Det var inte förrän i tonåren som han på egen hand upptäckte jazzen och började ta ut låtar. Den klassiska musiken fick stiga åt sidan och han började satsa på en bana som jazzpianist. Där upptäcktes han av ingen mindre än Miles Davis och som medlem i Davis band hittade Herbie sin egen unika stil - ett helt nytt sätt att spela jazz med ackord och harmonier som tidigare inte använts inom genren.
Sedan dess har Herbie Hancocks kreativa bana rört sig mellan nästan varje utveckling inom akustisk och elektronisk jazz som kommit och han har lyckats skapa en avundsvärd balans mellan kommersiell och konstnärlig framgång. Det är få artister inom musikbranschen som är så respekterade och har influerat så många som Herbie Hancock, samtidigt som han själv ständigt fortsätter att utvecklas och överraska. Den senaste skivan "River: The Joni Letters" kom 2007 och är en hyllning till vännen Joni Mitchell. Det är Herbie Hancock 47:e studioalbum och med det vann han en Grammy för bästa album. Hans karriär är i högsta grad fortfarande både framgångsrik och nyskapande.

För intervjuförfrågningar eller övrig information kontakta producent Lars Nyström på 031-726 53 08 eller lars.nystrom@gso.se.

Konsert:

Herbie Hancock Sextet