Göteborgs Symfonikers konsertmästare tar farväl med "egen" konsert

Göteborgs Symfonikers förste konsertmästare Christer Thorvaldsson går i pension med en konsert han själv valt programmet till. Det blir bland annat Sibelius första symfoni och Sjostakovitjs Violinkonsert nr 1 med hans gamle vän Arve Tellefsen som solist.

Egentligen skulle Neeme Järvi ha dirigerat men han har tvingats ställa in av hälsoskäl och ersätts i stället av Okko Kamu: "För Christers och Arves skull ställer jag upp", meddelade Okko Kamu när han fick förfrågan om han på kort varsel kunde hoppa in som ersättare. Christer Thorvaldsson har varit konsertmästare i Göteborgs Symfoniker i över 30 år (han kom till orkestern 1973). Innan dess hade bland annat han varit kollega med Arve Tellefsen:

- Vi spelade tillsammans i början av 1970-talet när han var konsertmästare hos Sveriges Radios symfoniorkester och Sergiu Celibidache ledde orkestern. Arve Tellefsen var helt klart den starkast lysande violinisten på den nordiska scenen. Han gjorde en fantastisk version av Sjostakovitjs första violinkonsert hos oss 1995 så den får han göra igen, säger Christer Thorvaldsson.

På programmet onsdag 20 maj kl 19.30 står också Första valssviten ur Rosenkavaljeren av Richard Strauss och Sibelius första symfoni, ett verk som betyder mycket för Christer Thorvaldsson:

- Redan som 16-åring spelade jag symfonin med Nordiska ungdomsorkestern 1962 och det var en enorm upplevelse att svepas med i den romantiska finalen. Dirigenten Sten-Åke Axelsson fick tårar i ögonen. Vilken musik!

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr: