Göteborgs Symfoniker tillbaka i skolbänken

Vecka 45 är en hektisk skolvecka för musiker ur Göteborgs Symfoniker fylld med lektioner, framträdanden och ensemblespel. Fyra brassmusiker ska åka runt på sex olika skolor och spela för och med elever.

Tack vare stöd från Sparbanksstiftelsen Första har musikerna fått möjlighet till de här skolbesöken. De kommer både att ha klassrumsundervisning, konserter och spela tillsammans med eleverna. Åldrarna på eleverna är från mellanstadiet till gymnasiet. På Angeredsgymnasiet kommer de även att bli inspelade av elever på musikproducentprogrammet. Tanken med skolbesöken är att främja musikens roll i skolans pedagogiska verksamhet.

För mer information, intervjuer med musiker, reportage från skolorna mm. ring producent Inger Ericsson på 031-726 53 19 eller maila på inger.ericsson@gso.se.

Medverkande musiker:

Peter McKinnon - trombon

Börje Westerlund - trumpet

Elisabeth Jansson - horn

Kristian Karlstedt - tuba

Veckoschema:

Tisdag 4 nov fm - Angeredsgymnasiet, musikproducentprogrammet

Tisdag 4 nov em - Fritidsgården Pilen i Askim, högstadieelever som bildat brassensemble

Onsdag 5 nov fm - Dalaskolan, konsert och spel med elever i årskurs 5 & 6

Onsdag 5 nov em - Hjällboskolan, undervisning årskurs 4