Göteborgs Symfoniker spelar live till stumfilmsklassikern Ben Hur

PRESSMEDDELANDE 21 januari 2008 Den 24 januari kl 19.30 och den 25 januari kl 18 blir Göteborgs Konserthus en av stans största biografer. Då visas stumfilmsklassikern Ben Hur från 1925 och Göteborgs Symfoniker spelar Carl Davis filmmusik med tonsättaren själv som dirigent. Historien om Ben Hur har filmats flera gånger men frågan är om inte regissören Fred Niblos version från 1925 är den mest storslagna av dem alla. Det var det största filmprojektet någonsin på sin tid med enorma masscener och sjöslag som filmades i Italien och Hollywood. Filmen kostade uppåt 6 miljoner dollar och var den första produktion som Metro Goldwyn Mayer (med sitt rytande lejon!) gjorde. Filmmusiken till denna nyrestaurerade version komponerades på 1980-talet av Carl Davis som en satsning av engelska TV-kanalen Channel 4. Carl Davis hör till vår tids ledande filmkompositörer. Han har skrivit musik för radio, TV och film, bland annat En värld i krig med Sir Laurence Olivier och Den franske löjtnantens kvinna med Meryl Streep. Han har också gjort pionjärinsatser inom stumfilmen med nyskriven musik till tolv Chaplinfilmer och klassiker som Ben Hur, Tjuven i Bagdad, Fantomen på operan och Abels Gances storfilm Napoleon. När Royal Liverpool Philharmonic firade sitt 150-årsjubileum komponerade Carl Davis och Paul McCartney the Liverpool Oratorio som sedan dess har framförts över hela världen. Det finns möjlighet att vara med på repetitionerna och att träffa Carl Davis. Kontakta mig för mer information. Vi kan också leverera bilder från filmen. Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformatör Tel 031-726 53 45, 0702-18 20 77