Göteborgs Symfoniker spelar Beethovens femma i Nordstan!

Lördag den 28 april kl 13.00 presenterar Göteborgs Symfoniker sitt nya säsongsprogram i Nordstan med en musikalisk present till alla göteborgare: Beethovens femte symfoni under ledning av orkesterns chefdirigent Mario Venzago. Detta är höjdpunkten på en intensiv period då orkestern ger sex konserter på fem dagar. I utbudet: ”Europe’s Finest” med klassiska favoriter, lunch- och After Workkonserter samt ”Sen kväll med Symfonikerna”. Och den 8 maj blir det presskonferens med orkesterns nye chefdirigent Gustavo Dudamel. Det blir bråda dagar för Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, som inte bara framför Beethovens femma utan också ”Europe’s Finest” – klassiska favoriter inklusive Alfvéns Festspel och Ravels Bolero som även kan köpas som CD – och ett mycket stämningsfullt orkesterverk av japanen Toru Takemitsu med suggestiv ljussättning, slagverkare i procession och fjärran klockspel. Här finns konserter för alla tillfällen: gå till Nordstan, gå på lunch, gå kvällen, gå på After Work, åk till Borås… det är bara att välja: 24 april kl 19.30 Göteborgs Konserthus ”Europe’s Finest”, klassiska favoriter av Alfvén, Ravel, Sibelius och många fler. 25 april kl 19.30 Åhaga, Borås Samma program som ovan. 27 april kl 12.10 Göteborgs Konserthus Lunchkonsert med Toru Takemitsus From Me Flows What You Call Time. 27 april kl 17.00 Göteborgs Konserthus After Workkonsert med Toru Takemitsus From Me Flows What You Call Time. 28 april kl 13 Nordstan (Sveriges största affärscentrum) Presentation av nya säsongsprogrammet och ett framförande av Beethovens femma. Vi kan utlova en säsong med fin musik, fina solister och fina dirigenter. 28 april kl 21.30 ”Sen kväll med Symfonikerna” Kvällskonsert med Sibelius dramatiska Lemminkäinen och jungfrurna på ön och Beethovens Symfoni nr 5 ”Ödessymfonin” - en upplevelse i kvällsmörkret. Presskonferens med Gustavo Dudamel Efter dessa fem spännande konserter får vi ett efterlängtat besök. Tisdag den 8 maj kan du se och höra Gustavo Dudamel repetera kl 13.15-14.15 för att sedan berätta om sin första säsong som orkesterns chefdirigent vid en presskonferens med vår konstnärlige chef och VD Edward Smith kl 15. Kontakta oss om du vill deltaga. Gustavo Dudamel hör till vår tids mest uppmärksammade dirigenter och efterfrågas av världens ledande orkestrar. Tidigare i veckan dirigerade han vid påvens 80-årsdag i Vatikanen. Den 10 maj kl 19.30 ger Göteborgs Symfoniker och Gustavo Dudamel konsert med Mahlers femte symfoni och Richard Strauss Vier letzte Lieder med sopranen Measha Brueggergosman som solist. För mer information, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör & informatör, tel 031 - 726 53 45, 0702-18 20 77