Göteborgs Symfoniker på turné till Stockholm, London och Paris

I slutet av maj och början av juli gästar Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, Stockholms Konserthus (31 maj), Royal Festival Hall i London (2 juni) och St Denisfestivalen i Paris (4 juni) med Mahlers femte symfoni och Richard Strauss Vier letzte Lieder. Orkesterns nye chefdirigent Gustavo Dudamel står på pulten och solist är den kanadensiska sopranen Measha Brueggergosman. Programmet är detsamma som gavs i Göteborgs Konserthus den 10 och 11 maj för utsålda hus med enorma publikovationer och lysande recensioner. Nu väntar orkesterns årliga gästspel i Stockholm, konsert i legendariska Royal Festival Hall samt invigningen av den prestigefyllda St Denisfestivalen i Paris (se www.festival-saint-denis.fr). 26-årige Gustavo Dudamel från Venezuela är en av vår tids mest eftersökta och uppmärksammade dirigenter. Han tillträder i höst som ny chefdirigent för Göteborgs Symfoniker och kommer under säsongen 2007/2008 att inleda en komplett Beethovencykel med symfonierna nr 7, 8 och 9 samt att dirigera orkesterverk av Berlioz, Richard Strauss, Bruckner, Nielsen, Prokofjev och Paula af Malmborg Ward – beställningsverket Operatic. 2009 blir Gustavo Dudamel Music Director för Los Angeles filharmoniker. Han har ett exklusivt skivkontrakt med Deutsche Grammophon och har med Simon Bolivarorkestern spelat in och givit ut Beethovens symfonier nr 5 & 7 samt Mahlers femte symfoni. Den kanadensiska sopranen Measha Brueggergosman har länge varit ett aktat namn bland kännare och musikälskare. Nu har den karismatiska sångerskan klivit fram i det internationella rampljuset efter en rad uppmärksammade konserter där hon hyllats för sin scennärvaro och brinnande musikalitet. Hon skrev nyligen ett skivkontrakt med Deutsche Grammophon. Denna säsong framträder Measha Brueggergosman bland annat med Daniel Barenboim och La Scalaorkestern, Sir Andrew Davis och New Yorks filharmoniker, Franz Welser-Möst och Clevelandorkestern samt Michael Tilson Thomas och San Franciscos symfoniker. För mer information, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformation, tel 031 - 726 53 45, 0702-18 20 77 www.gso.se