Göteborgs Symfoniker och Gustavo Dudamel ger två konserter i Hammarkullen

Måndag den 11 maj beger sig Göteborgs Symfoniker och chefdirigenten Gustavo Dudamel till Göteborgsförorten Hammarkullen för att spela Beethovens femma.

Det är ett samarbetsprojekt med Angereds kulturskola och kulturhuset Blå stället som ger elever och invånare i Hammarkullen möjlighet att höra Göteborgs Symfoniker på hemmaplan. För regionens egen orkester är det viktigt att söka upp och presentera sig för nya lyssnargrupper. Orkesterns chefdirigent Gustavo Dudamel är entusiastisk:

- Jag älskar att få komma ut och träffa ungdomar som kanske får höra oss för allra första gången. Det blir ett spännande möte både för oss och för dem! Vi kommer att spela Beethoven så att det slår gnistor och jag hoppas många kommer att upptäcka vilka fantastiska upplevelser musiken kan ge. Den klassiska musiken är öppen för alla, säger Gustavo Dudamel.

Hemma i Venezuela leder han själv Simón Bolívarorkestern för ungdomar som är en del i det väldiga El Sistema, organisationen som samlar tusentals ungdomar i hundratals orkestrar och som blivit en förebild för orkesterverksamhet över hela världen. I El Sistema lägger man lika stor vikt vid musiken som orkestersamarbetet där deltagarna lär sig respektera varandra och att sträva mot ett gemensamt mål.

Göteborgs Symfoniker och Gustavo Dudamel framträder i Hammarhallen den 11 maj kl 12 & kl 18 och spelar Haydns Symfoni nr 45 "Avskedssymfonin" och Beethovens Symfoni nr 5 "Ödessymfonin". Konserterna är fullbokade.

Lars Nyström, producent: