Göteborgs Symfoniker, foto Ola Kjelbye.

God jul och framförallt ett gott nytt år med Göteborgs Symfoniker!

Efter jul- och nyårshelgerna kommer ett nytt år för Göteborgs Symfoniker - digitalt på GSOplay. Ljusare tider som blir ännu mer upplyftande med levande musik när våren närmar sig.

Törsten efter flödande och energigivande orkestermusik är stor och Göteborgs Symfoniker kommer garanterat att stilla den. Sten Cranner är vd och konstnärlig chef för Göteborgs Symfoniker:

- Från januari är Symfonikerna tillbaka med våra torsdagskonserter. Det känns verkligen bra att trots pandemin kunna presentera så många fina konsertprogram. I tillägg till våra hitresta artiststjärnor kan vi också presentera flera av våra egna musiker som solister. Vi har mycket bra att se fram emot!

Just nu pågår ett intensivt arbete med att lägga alla pusselbitar på plats för konserterna i januari-mars som skräddarsys i enlighet med gällande restriktioner. Redan nu är det klart att väldigt många av de förannonserade artisterna kommer att framträda med Göteborgs Symfoniker:

Santtu-Matias Rouvali, chefdirigent

Nina Stemme, sopran och säsongens Artist in Residence

Christoph Eschenbach, förste gästdirigent

Barbara Hannigan, sopran och förste gästdirigent

Daniela Musca, dirigent

Mario Venzago, tidigare chefdirigent

Henning Kraggerud, violin

STENHAMMAR 150 ÅR

En av vårens höjdpunkter är 150-årsfirandet av Wilhelm Stenhammar, tonsättare och Göteborgs Symfonikers chefdirigent 1907-1922. Han var oerhört betydelsefull för orkesterns utveckling och lade grunden för den nordiska tradition som Göteborgs Symfoniker fortfarande är internationellt känd för när han lockade hit vännerna Carl Nielsen och Jean Sibelius. Vid jubiléet blir det kammarmusik, sånger och orkestermusik av Wilhelm Stenhammar.

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med säsongen 2017-2018 är Santtu-Matias Rouvali chefdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB, GP, Cobham & Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.