Franskt med Göteborgs Symfoniker & Christian Zacharias

PRESSMEDDELANDE 12 maj 2008 Christian Zacharias, pianist och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker, leder den 15 & 16 maj orkestern i musik av Ravel, Beethoven och Bizet. Att Christian Zacharias levandegör Wienklassikerna på ett unikt sätt är ingen nyhet för Göteborgspubliken - laddningen är elektrisk vid hans konserter. Men han har lika fin hand med den franska repertoaren: han studerade i Paris för pianisten Vlado Perlemuter - som studerat in alla Ravels pianoverk med tonsättaren - och vann 1975 förstapris i Raveltävlingen i samma stad. Här ger han sig i kast med den klassicistiska Le Tombeau de Couperin och den finstämda favoriten Pavane för en död prinsessa av Ravel samt Bizets melodiska C-dursymfoni med sitt elegiska solo för oboe i adagiot. Bizet var bara 17 år när han skrev symfonin… Däremellan en riktig Zachariasspecialitet: Beethovens andra pianokonsert som egentligen var hans första, förmodligen påbörjad redan i slutet av 1780-talet och framförd av tonsättaren själv den 29 mars 1795. Kammarkonsert Söndag den 18 maj fortsätter Christian Zacharias att utforska fransk musik i en kammarkonsert där medlemmar ur Göteborgs Symfoniker spelar Gounods Liten symfoni samt Poulencs flöjtsonat och sextett. Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformatör Tel 031-726 53 45, 0702-18 20 77