Förnämligt gästspel: Philharmonia Orchestra och Esa-Pekka Salonen

Den 5 juni får Göteborg på kort tid sitt andra stora orkesterbesök (Orchestre de Paris, Renée Fleming och Christoph Eschenbach gjorde en bejublad konsert den 14 maj):

Philharmonia Orcehstra med sin chefdirigent Esa-Pekka Salonen. Orkestern är på stor Europaturné och kommer att spela Bruckners Symfoni nr 6 och Schönbergs Verklärte Nacht, musik som speglar två sidor av senromantiken.

Philharmonia Orchestra är en av världens främsta orkestrar med stolta traditioner och en rad berömda dirigentsamarbeten: Furtwängler, Richard Strauss, Toscanini, Karajan, Giulini och Kurt Sanderling har alla varit viktiga för orkesterns utveckling. Samtidigt är orkestern med sin moderna profil vägledande på internet med downloads, podcasts och webcasts.

Esa-Pekka Salonen tillträdde som chefdirigent i augusti 2008. Han är en av vår tids mest efterfrågade dirigenter och knöts redan 1985 till Philharmonia Orchestra som förste gästdirigent - en ställning han behöll i 19 år. Under sitt långa samarbete med orkestern har han vid sidan av den klassiska repertoaren också etablerat en stark tradition för innovativa projekt med ny musik.

Ursprungligen skulle Philharmonia ha spelat Mahlers Symfoni nr 6 och Alban Bergs Violinkonsert med Christian Tetzlaff som solist, men minskade sponsorbidrag gjorde att konsertarrangörerna Nordic Concerts och Philharmonia Orchestra inte kunde genomföra det planerade programmet (trots att Christian Tetzlaff var beredd att ställa upp i den svåra ekonomiska situationen). I stället presenterar Philharmonia två romantiska storverk: Bruckners Symfoni nr 6 och Schönbergs Verklärte Nacht.

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr: