Filmen Koyaanisqatsi med Philip Glass och Göteborgs Symfoniker i Scandinavium

Koyaanisqatsi, producerad av Francis Ford Coppola, fick ett enormt genomslag världen över när den lanserades 1983. Med sitt originella bildspråk och betraktande av människan och civilisationen fascinerade den en publik över kulturella och språkliga gränser.

Regissören Godfrey Reggios suggestiva bilder och Philip Glass hypnotiska musik förändrade för alltid samspelet mellan musik och rörlig bild. Utan dialog skapade man en förtätad stämning som utmynnar i crescendon som får nackhåren att resa sig. Effekten blir än mer slående när musiken framförs live. Koyaanisqatsi är ett helgjutet konstverk som hyllats av pressen:

"A masterpiece” The New York Times

"Redefines the potential of filmmaking” Hollywood Reporter

"Original and fascinating” People Magazine

Vid visningen i Scandinavium medverkar Philip Glass Ensemble med tonsättaren vid synthesizern. Filmen och musiken har en särskild plats i hans hjärta:

- Sedan premiären 1983 har Koyaanisqatsi blivit en modern klassiker. Godfrey och jag arbetade under tre år med att sätta samman bilder och musik. Detta är ett film- och musiksamarbete vars intensitet saknar sin like.

Evenemanget arrangeras av Göteborgs Symfoniker, Göteborg International Film Festival och Scandinavium med stöd av Volvo, Göteborg & Co samt Västra Götalandsregionen.

EXTRAKONSERT MED PHILIP GLASS DEN 30 JANUARI 2014 KL 19.30

Vid sitt besök i Göteborg ger Philip Glass också publiken chansen att få höra – för första gången i Europa – The Etudes komplett med tonsättaren, Maki Namekawa och ytterligare en pianist som delar på den omfattande uppgiften. Det tog Philip Glass över 20 år (1990-2011) att komponera dessa 20 pianoetyder som spänner från rytmisk minimalism till mer romantiskt färgade stämningslägen. De fyra sista etyderna presenterades vid tonsättarens 75-årsdag.

Scandinavium 1 februari 2014 kl 18

Koyaanisqatsi