Brittisk dirigent på blind date

Dirigenten Edward Gardner gästar Göteborgs Symfoniker för tre konserter. Han blev ett stort namn i hemlandet Storbritannien när han trots sin unga ålder blev chefdirigent för English National Opera.

Det är första gången som Edward Gardner framträder i Konserthuset och då drar han på rejält, både en vanlig kvällskonsert, en After work-konsert och modern musik tillsammans med Gageego!.

Edward Gardner föddes 1974 i Gloucester, England. 28 år gammal blev han chefdirigent för Glyndebourneoperans turnerande gren, där han gjorde stor succé. Vid sidan av sina operaengagemang har han gästat orkestrar runtom i Europa och Nordamerika. Han har även spelat in en skiva med Göteborgs Symfoniker och trumpetaren Alison Balsom 2006.

När Gardner började som chefdirigent för ENO 2007 hade operan länge skakats av interna konflikter och ekonomiska problem och en del var tveksamma till hur en så ung dirigent skulle klara av situationen. Men han visade alla kritiska röster att de gick alldeles utmärkt och är nu inne på sin andra säsong med en rad framgångrika uppsättningar bakom sig. För sina insatser där fick han motta Royal Philharmonic Societys dirigentpris 2008.

Edward Gardner är en person som varken räds utmaningar eller kontroverser. Bland annat satte han upp John Adams omdebatterade "terroristopera" The Death of Klinghoffer inte långt efter bombattentaten i London med inställningen att det gör ingenting om folk blir arga - bara de inte har tråkigt när de ser föreställningen.

Om att komma och jobba med olika orkestrar har Edward Gardner sagt till The Observer: "De nationella skillnaderna är fantastiska. Varje orkester har en så stark personlighet, det är som att gå på blind date och inte veta om vi kommer att gilla varandra eller inte."

Konserter:

Torsdag 29 januari kl 19.30 i Stora salen

Elgar - In the south

Sjostakovitj - Pianokonsert nr 2

Rachmanoniv - Symfoniska danser

Solist: Peter Jablonski

Fredag 30 Januari kl 18.00 i Stora salen - Utsålt

After Work-konsert

Elgar - In the south

Rachmaninov - Symfoniska danser

Söndag 1 februari kl 18.00 i Stenhammarsalen

Gageego!

Musik av Birtwistle, Harrison och Kent Olofsson.