Berlintrilogin: Årets Bowie-hyllning med Göteborgs Symfoniker

Nu har biljetterna släppts till Berlintrilogin, en hyllning till David Bowie med Magnus Carlson, Moto Boy, Jennie Abrahamson, Göteborgs Symfoniker och Manskör ur Göteborgs Symfoniska Kör under ledning av dirigenten Hans Ek.

Konserten utgår från albumen i Berlintrilogin: Low, Heroes och Lodger - musik skapad tillsammans med Brian Eno i en kreativ explosion som förenade slagkraftiga poplåtar med symfoniskt färgad elektronisk musik. Heroes gav röst åt en hel generation och blev en mäktig kampsång för alla som ville utforma sina liv på egna villkor.

De starka artistprofilerna Magnus Carlson (soloartist, Weeping Willows), Moto Boy (soloartist, The Cardigans) och Jennie Abrahamson (soloartist, Ane Brun & Peter Gabriel) gör egna versioner av David Bowies låtar, från 1970-talet till de sista albumen. Göteborgs Symfoniker och Manskör ur Göteborgs Symfoniska Kör framför också musik som influerat eller influerats av David Bowie, av tonsättare som Kurt Weill och Philip Glass.

För Magnus Carlson är detta en av årets höjdpunkter:

– Som sångare är jag influerad av Bowie. Vi har samma tonläge och jag har lätt för att sjunga honom, det passar mitt naturliga uttryck. Jag längtar till den här konserten, säger Magnus Carlson.

Berlintrilogin är ett unikt projekt som endast ges vid tre konserter 6-8 oktober. Musiken har ställts samman och arrangerats av Hans Ek som också är dirigent vid konserterna. Han har stor erfarenhet av allt från klassiskt och musikal till filmmusik och pop.

Göteborgs Konserthus

Torsdag 6 oktober kl 19.30

Fredag 7 oktober kl 18

Lördag 8 oktober kl 19

För mer information, kontakta:

Stefan Nävermyr, redaktör, 031-726 53 45stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker.Sedan 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.

Göteborgs Symfoniker är en del av Västra Götalandsregionen. Förste huvudsponsor: Volvo. Huvudsponsorer: SEB & GP.