Beethoven i stället för skidor

Nästa vecka tas Göteborgs Konserthus över av en ung, nybildad orkester. Sportlovsorkestern ger ungdomar en chans att uppleva hur det är att arbeta som orkestermusiker och att spela på Konserthusets stora scen.

Sportlovsorkestern består av ungdomar från hela regionen, och är ett alternativ till de sportaktiviteter som erbjuds under lovet. Musikerna coachas under veckans repetitioner av medlemmar ur Göteborgs Symfoniker och i år spelas verk av bland andra Wagner, Beethoven och Elgar.

- I början trodde vi att ungdomar ville spela populärmusik och lättare stycken, men nu har vi lärt oss att det är de klassiska svåra verken som de tycker är roligast, säger Thord Svedlund, dirigent för Sportlovsorkestern.

Musikerna är i högstadie- och gymnasieåldern och i år har runt 90 ungdomar anmält sig. I samma anda som det världsberömda musikprojektet El Sistema i Venezuela är alla intresserade välkomna, även om instrumentationen blir lite annorlunda mot en vanlig orkester.

- Vi har inspirerats av Symfonikernas chefdirigent Gustavo Dudamels arbete med El Sistema så nu får alla vara med, säger Inger Ericsson, producent för Göteborgs Symfonikers barn- och ungdomsverksamhet.

Det är Sportlovsorkesterns nionde år och idén har även börjat sprida sig till andra städer i Sverige.

- Det är en väldigt speciell upplevelse att spela i en stor symfoniorkester och den möjligheten finns väldigt sällan för ungdomar. Därför är sådana här projekt så viktiga, säger Inger Ericsson.

Konsert:
Fredag 13 februari kl 18.00

Sportlovsorkestern
Dirigent Thord Svedlund

För mer information, intervjuer osv. kontakta Inger Ericsson på 031-726 53 19 inger.ericsson@gso.se eller Anna Flytström på 0739-696711 anna.flytstrom@gso.se.