Bara Brahms med Blomstedt

Sveriges internationellt mest välrenommerade och respekterade dirigent kommer till Göteborg. 78-årige Herbert Blomstedt dirigerar 4 & 5 maj ett helt Brahmsprogram: Tragisk uvertyr, Symfoni nr 3, Haydnvariationer och Akademisk festuvertyr. Herbert Blomstedt debuterade med Göteborgs Symfoniker 1954 och redan året efter dirigerade han Brahms tredje symfoni med orkestern. Nu återkommer han för att dirigera samma symfoni mer än ett halvsekel senare samt ytterligare tre av tonsättarens finaste verk. Tredje symfonins tredje sats är känd som det berömda temat i filmatiseringen av Françoise Sagans roman Tycker ni om Brahms? (Goodbye Again, 1961) med Ingrid Bergman, Yves Montand och Anthony Perkins. Herbert Blomstedt har haft ett mycket framgångsrikt samarbete med Göteborgs Symfoniker. Senaste mötet var i mars förra året då Stenhammar, Nielsen och Brahms stod på programmet. Publik och recensenter hänfördes och orkestern visade sin uppskattning inte bara med att ge touche, utan också att utse Herbert Blomstedt till hederssymfoniker. För mer information, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformation, tel 031 - 726 53 45, 0702-18 20 77