Bachpärla och Händelraritet med Göteborg Baroque

PRESSMEDDELANDE 10 januari 2008 Söndag den 13 januari kl 18 framträder Göteborg Baroque i Göteborgs Konserthus med musik av Händel, Torelli, Vivaldi och Bach. Solister är sopranen Anna Jobrant Dalnäs, oboisten Per Bengtsson och trumpetaren Pierre Torwald. Ensemblen leds från orgeln av Magnus Kjellson som också är initiativtagare, konstnärlig ledare och dirigent för Göteborg Baroque. På programmet står ett verk för trumpet och ensemble av Torelli där solisten Pierre Torwald spelar naturtrumpet, den äldre typ av trumpet som saknar klaffar. Per Bengtsson är solist i en oboekonsert av Vivaldi. Sopranen Anna Jobrant Dalnäs medverkar i tre av kvällens verk: en aria ur Händels opera Amadigi di Gaula samt samme tonsättares Gloria – ett verk som ingen kände till men som upptäcktes i arkiven hos Royal Academy of Music i London och fick sitt ”nyuruppförande” 2001. Det är 16 minuter långt sakralt stycke som vi på svenska känner igen som ”Ära vare Gud i höjden”. Bachs kantat nr 51, Jauchzet Gott in allen Landen, är en av hans mest gripande verk i genren. Här finns ett underskönt långsamt parti samt en virtuos duell mellan sopran och trumpet som är en verklig utmaning för solisterna. För mer information, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformatör Tel 031-726 53 45, 0702-18 20 77