Angela Hewitt spelar Goldberg- variationerna i Göteborgs Konserthus

Den fenomenala pianisten Angela Hewitt framträder med ett mycket speciellt program i Göteborgs Konserthus den 28 maj: Bachs Goldbergvariationer, ett virtuost och vidunderligt verk som hon spelar i sin helhet (ca 80 min) utan paus. Goldbergvariationerna har fascinerat och utmanat pianister i flera hundra år och många anser fortfarande att det är oslagbart i sin genre. Upplägget är enkelt: en aria, sedan 30 variationer och avslutningsvis arian i repris. Men allt däremellan… från rasande virtuositet till skönhet av obeskrivligt slag - till exempel den berömda variation nr 25. Detta är musik med många bottnar, vilket Angela Hewitt själv funderat över: - Kanske borde vi fråga varför detta verk har en sådan enorm inverkan på oss, vilket jag är övertygad om att det har. Det är sannerligen ett av de mest terapeutiska musikstyckena eftersom vi alltid mår bättre när vi lyssnat på det. Skönheten, glädjen och uppfyllelsen som Bach delar med oss är mäktiga botemedel och de skänker oss en ögonblickskänsla av den helhet vi letar efter. Att det är otroligt svårt att gestalta både tekniskt och musikaliskt har gjort att få pianister spelar Goldbergvariationerna offentligt. Men Angela Hewitt har gjort det i mer än 25 år för utsålda hus över hela världen. Hon har av ledande kritiker kallats vår tids främste Bachtolkare och har hyllats för alla sina Bachinspelningar (Hyperion). Så räkna med en upplevelse av sällsynt slag i Göteborgs Konserthus den 28 maj kl 19.30. För mer information, kontakta: Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformation, tel 031 - 726 53 45, 0702-18 20 77