Ale Möller Band sätter Göteborgs Konserthus i svängning!

Ale Möller är en av Sveriges – och världens – färgstarkaste musikprofiler i sin genre. Med sitt unika och gränsöverskridande ”folksväng i nutid” har han hänfört publiken i stora delar av världen. Denna gång har han med sig ett internationellt band med musiker av högsta klass vid konserten i Göteborgs Konserthus 16 september kl 18. De senaste åren har Ale Möller varit engagerad i en serie möten mellan musiker från olika kulturer och traditioner. 1998 bildade han tillsammans med Jonas Knutsson gruppen Stockholm Folk Big Band, ett folkmusikstorband bestående av 14 musiker med rötter i olika delar av världen. 2000-2002 var han kapellmästare i Falu Folkmusikfestivals Världsmusiktält där många band och internationella musiker uppträdde varje kväll. Ur dessa grupper och projekt har det nuvarande Ale Möller Band vuxit fram: Maria Stellas Svensk-grekisk sångerska och danserska. Mamadou Sene Sångare och akrobatisk dansare från Senegal. Magnus Stinnerbom Spelman och kompositör med polskor från Jössehärad som specialitet. Sebastien Dubé Basist från Kanada, spelar både klassiskt och jazz. Rafael Sida Huizar Mexikansk slagverkare, tidigare medlem i ett mexikanskt rockband. Ale Möller Band släppte 2004 sin debut-CD Bodjal som i Sverige belönades med såväl en Grammis som det alternativa Manifestpriset. Uppföljaren Djef Djel släpptes 2007. Ale Möller Band turnerar flitigt i Sverige och etablerar sig alltmer på den internationella konsertscenen. Bandet har spelat i Kanada, Skottland, Ungern och Litauen. I januari i år genomförde Ale Möller Band sin första USA-turné. Tidigare i år utsågs Ale Möller till Artist in Residence vid Vara och Gävle Konserthus. Med det här samarbetet ges Ale Möller mer långsiktiga förutsättningar för en spännande konstnärlig utveckling i nära dialog med två relativt unga svenska konserthus med starka egna profiler. Mer information och bilder finns på www.alemoller.se Stefan Nävermyr, redaktör & pressinformatör Tel 031-726 53 45, 0702-18 20 77