90-årig dirigentlegendar ger konsert med Göteborgs Symfoniker

Pressmeddelande från Göteborgs Symfoniker 2014-03-04

Med åldern kommer unika erfarenheter och insikter i musiken. Det anser många musiker, recensenter och konsertbesökare. De egenskaperna besitter verkligen 90-årige Stanislaw Skrowaczewski som debuterade som pianist när han var 11 år, 1934.

Stanislaw Skrowaczewski är en av vår tid främsta Bruckner-tolkare. Anton Bruckners symfonier är enorma skapelser, ”klingande katedraler”, som kräver att dirigenten har full kontroll på den symfoniska utvecklingen och den övergripande strukturen. Det har Stanislaw Skrowaczewski som hyllats internationellt för sina framföranden av Bruckners symfonier – han skapar en klangvärld med andligt djup som saknar motstycke. I den bemärkelsen representerar Stanislaw Skrowaczewski en skola där musiken och konsterna är livsavgörande. Hans förra besök med Bruckner i Göteborg 2012 lämnade ett djupt intryck hos många som hade lyckan att få vara med.

Denna gång dirigerar han Bruckners femte symfoni, ett mångfacetterat verk som behöver en mästare för att framstå i all sin glans. Missa inte detta tillfälle!

Stanislaw Skrowaczewski föddes i Lwow i dåvarande Polen, nu Ukraina, där han studerade violin och piano. Efter dirigentstudier utsågs han 1960 till chefdirigent för Minneapolis Symphony Orchestra, en befattning han innehade till 1979. Han har också varit chefdirigent för Halléorkestern och Yomiuri Nippon Symphony Orchestra. Stanislaw Skrowaczewski har dirigerat världens ledande orkestrar, inklusive Berlins filharmoniker och Bayerska Radions symfoniorkester, samt haft engagemang vid Wiener Staatsoper och Metropolitan. Han har fått medaljer från amerikanska Brucknersällskapet och Mahler-Bruckner Society samt en Cannes Classical Award 2012 för sin inspelning av Bruckners samtliga symfonier.

Göteborgs Konserthus 7 mars kl 18 & 8 mars kl 15

Bruckner Symfoni nr 5

Dirigent Stanislaw Skrowaczewski

Stefan Nävermyr, redaktör

031-726 53 45  stefan@gso.se

Göteborgs Symfoniker, Sveriges Nationalorkester, bildades 1905 och består idag av 109 musiker. Från och med hösten 2013 är amerikanske Kent Nagano konstnärlig rådgivare och förste gästdirigent för Göteborgs Symfoniker. Under dirigenten Neeme Järvis ledning 1982-2004 etablerade sig orkestern efter internationella turnéer och drygt 100 skivinspelningar bland Europas främsta orkestrar. Denna utveckling tog ytterligare ett steg framåt med Gustavo Dudamel, chefdirigent 2007-2012, en av vår tids mest uppmärksammade dirigenter.