Sir John Eliot Gardiner dirigerar vårkonsert med Göteborgs Symfoniker

Han har just kommit från Charles III:s kröning, där han stod för den musikaliska ledningen under en inledande mässa. Nu gästar den legendariske dirigenten Sir John Eliot Gardiner för första gången Göteborgs Symfoniker.

Sir John Eliot Gardiner har i flera decennier dirigerat två av Storbritanniens mest framstående ensembler, The Monteverdi Choir och The English Baroque Soloists. Han är världsberömd för sina tolkningar av framför allt J S Bach och Claudio Monteverdi, och hans inspelningar räknas till de främsta genom tiderna.

Gardiner gjorde sin operadebut 1969 med ett framförande av Mozarts Trollflöjten på English National Opera, Under sin karriär har han dirigerat såväl Berlinfilharmonikerna som Boston Symphony Orchestra, Chicago Symphony Orchestra och London Symphony Orchestra.

Musiken som framförs på onsdag 17 maj med Göteborgs Symfoniker är Ginasteras harpkonsert med solisten Gwyneth Wentink och sviten ur Rameaus barockopera Les Boreades. Konserten avslutas med musik som ligger Göteborgs Symfoniker särskilt varmt om hjärtat, Sibelius symfoni nr 5. Konserten är slutsåld.

Vårkonserten kickstartar också Harpfestivalen 17-19 maj, då några av världens främsta harpister intar Göteborg Konserthus.