Vic Vem är initiativtagare till konserten This Is What I Mean med Göteborgs Symfoniker.

Nyhet -

Göteborgsrapparen om konserten med Symfonikerna: “Skönhet är något som världen behöver just nu”

Just nu finslipas detaljerna inför konserten This Is What I Mean i Göteborgs Konserthus. Ett unikt samarbete där några av Sveriges främsta hiphopartister möter full symfoniorkester i Stora salen. För göteborgsrapparen Vic Vem är målet tydligt för den uppmärksammade konserten:

- Det är en vilja att skapa skönhet. Att ta en ganska prövande omvärld med smärtsamma upplevelser, och skapa något värdefullt av dem, säger Vic Vem. Skönhet är något som världen behöver just nu.

Dirigenten Hans Ek har särskilt för Göteborgs Symfoniker skrivit nya arrangemang av välkända låtar. Det blir en hitkavalkad där artisterna framför gamla och nya hits, som Imenellas Chagga och Fråga om mig och Eriks Lundins Välkommen hem, Euro och Suedi. Därtill en mix av såväl Vivaldi som arabiskinfluerade tongångar och poesi. Allt med ett ostoppbart flöde av energi.

- Låtarna har en blandning av beatorienterad musik och starka känslor. Det finns en emotionell karaktär i hiphopen som en orkester är väldigt bra på att uttrycka, säger dirigenten Hans Ek. Det har varit otroligt spännande att utforska det.

För Hans Ek är konserten ett sätt att fånga vår tids största musikgenre i ny form.

- Hiphopen har förmågan att alltid handla om idag, om nuet. Den belyser något viktigt hela tiden. Det kommer bli storslaget.

Vic Vem utlovar helt nytt material på konserten och ser fram emot att backas upp av 70 klassiska musiker på scen:

- Vi kommer från två olika håll men vår grundläggande vision är samma. Vi gör det här för att göra konst. Det är vad det handlar om. Inte för att vara ytterligare ett slagträ i någon debatt, utan få det att handla om uttryck och skönhet, säger Vic Vem.

Läs mer om This Is What I Mean med Göteborgs Symfoniker fre 17, lör 18 maj.