Barbara Hannigan är förste gästdirigent hos Göteborgs Symfoniker sedan 2019.

Följ med Barbara Hannigan och Göteborgs Symfoniker till USA

Symfonikernas förste gästdirigent bjuder denna vecka på ikonisk musik från ett land i danande. På programmet står enbart amerikanska tonsättare. Här finns både Charles Ives experimentella musik, liksom Gershwins älskade bakgårdsdrama Porgy and Bess från 1935 i ett arrangemang för symfoniorkester.

- Jag har valt ett program som är väldigt speciellt för mig. Jag är fascinerad av den här tiden då USA försökte hitta sin egen röst, berättar Barbara Hannigan.

Både Charles Ives och Aaron Copland kallar Barbara Hannigan för "gudfäder" inom amerikansk musik. Dessutom framförs Samuel Barbers stämningsfyllda Knoxville: Summer of 1915 för sopran och orkester. Solist är Sofie Asplund, omtalad för sina rollgestaltningar såväl internationellt som vid GöteborgsOperan och Kungliga Operan.

Det är två intensiva veckor i Göteborg som väntar Barbara Hannigan. Redan på söndag blir det kammarkonsert med musik av Schönberg och Fauré. Därpå följer en maxad konsertvecka med Mozarts Requiem som höjdpunkt. Det framförs 25, 26 och 28 september och är så gott som slutsålt.

Hör Barbara Hannigan berätta om programmet i konserten Americana 19-20 september:

Läs mer om Mozarts Requiem med Barbara Hannigan