Woyzeck -"ett utmärkt mord"

Just nu repeterar regissören Stefan Metz från Schweiz Büchners världsberömda pjäs Woyzeck på Göteborgs Stadsteater. Föreställningen har premiär den 17 november på Stora scen på Göteborgs Stadsteater. "Han var ointresserad av teater. Han skrev tre världsberömda pjäser. Han blev tjugotre år gammal." Det är dramatikern Georg Büchner (1813-1837), som sammanfattas på detta korthuggna sätt av Per-Arne Tjäder, dramaturg på Göteborgs Stadsteater. Trots ointresset för teater blev Büchner blev en av världens mest spelade dramatiker. Den politiskt engagerade medicinstudenten blev aldrig färdig med pjäsen Woyzeck. Verket publiceras första gången nästan 50 år efter Büchners död och fick slutligen sin första premiär på scen så sent som 1913 i München. Pjäsen betraktades som radikal, och de korta skisserade scenerna och sönderbrutna handling passade tidens anda - detta var den nya teatern. Bygger på en verklig händelse. Inspirationen till Woyzeckvar ett mord som skedde i Leipzig 1821. En frisör vid namn - Woyzeck - sticker ner en kvinna utanför hennes bostad. Mördaren springer därifrån, men låter sig snart arresteras utan motstånd. Woyzeck och kvinnan känner varandra väl. Samtiden tolkar det som ett svartsjukedrama, men i rättegången ifrågasätts Woyzecks mentala tillstånd. Kortfattat synopsis och ensemble Soldaten Woyzeck (Antti Reini) kämpar för att försörja sin fru Marie (Anna Persson) och deras barn. För att tjäna lite extra pengar extraknäcker han som försökskanin hos Doktorn (Anna Bjelkerud). I doktorns experiment ingår att Woyzeck enbart skall äta ärtor. Han försvagas och börjar lida av hallucinationer. Marie bedrar Woyzeck med Tamburmajoren (Johan Gry). Woyzecks Kapten (Johan Karlberg) berättar för Woyzeck om Maries otrohet. Woyzeck sticker ner sin fru med en kniv. I berättelsen möter publiken också Fixaren(Fredrik Evers)samt grannen Käthe (Maria Eggers)som även är Värdshusvärdinna. Woyzecks vän Andres som tolkas av Thomas Nystedt. På scen även Jonas Karlberg med gitarr. Alex Tarraguel Rubio, scenografen från Barcelona, vänder helt på perspektivet från scenen, då man från salongen tror sig liggandes titta upp på husfasader bakom vilka antingen en ödesdiger himmel eller en spegling av Woyzecks förvirrade inre projiceras upp. För ytterligare information eller bokning av intervju, vänligen kontakta marknadsavdelningen på Göteborgs Stadsteater. http://www.stadsteatern.goteborg.se Elin Högberg phone:+46 (0)31- 708 71 14 elin.hogberg@stadsteatern.goteborg.se Ulrika Sonn, marknadschef phone:+46 (0)31- 708 70 11 e-mail: ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se