Välkommen till pressvisning inför premiären av Fångarnas dilemma!

Torsdag 6/11 kl 09.45- ca 10.30, Göteborgs Stadsteater, Stora Scen. Regissören Jasenko Selimovic´ och ensemblen finns på plats. Vi visar några scener ur föreställningen, vars skandinaviska urpremiär äger rum 14/11. Möjlighet till fotografering och enskilda intervjuer ges. Pjäsen har som tidigare beskrivits hög aktualitet, det handlar om fredsförhandlingar på hög nivå där ett lands identitet står på spel. Titeln på pjäsen syftar på den filosofiska frågan "fångarnas dilemma". Det används inom en mängd olika vetenskapliga discipliner för att studera hur rationella aktörer interagerar och för att belysa många svårtolkade fakta om hur samhällen och människor fungerar. Bo Rothstein, professor vid Statsvetenskapliga Institutionen i Göteborg, skriver i en artikel i programbladet till uppsättningen: -När det som i Edgars pjäs gäller etniska konflikter är frågan hur människor med lång erfarenhet av den andra sidans opålitlighet, ondska, falskhet och grymhet, kan förmås börja lita på varandra? /.../ Här spelar det kollektiva minnet av tidigare händelser en stor roll och hur det kommer att kristalliseras i media och kultur. Vi har under de senaste decennierna i länder som det forna Jugoslavien, Ruwanda och Nordirland sett resultaten av hur politiska ledare utnyttjat sin makt över media för att i det kollektiva minnet framkalla bilder av misstro och hat gentemot »de andra«. Edgars pjäs visar på en viktig sak, nämligen att vi alltid tar en risk när vi väljer att lita på någon. Hur skall vi kunna veta om denne har ett ärligt uppsåt eller försöker invagga oss i en falsk säkerhet för att sedan, när tillfället är det rätta, bedra oss. Att uppfatta att man kan lita på andra och att uppfattas som pålitlig, är därför ett slags socialt kapital. Bo Rothstein kommer för övrigt att medverka på en studentkväll torsdag 6/11 kl 18.15 i Foajén på Göteborgs Stadsteater. Han och Jasenko Selimovic´ kommer att samtala om pjäsen och delar ur ensemblen finns på plats. På hemsidan finns pressbilder, information om pjäsen samt uppgifter om de medverkande: www.stadsteatern.goteborg.se. Välkommen! Vänliga hälsningar Åsa Friberg Marknadsavdelningen Göteborgs Stadsteater Box 5094 402 22 Göteborg phone:+46 (0)31- 61 50 70 mobile +46(0)70-260 88 40 fax:+46 (0)31- 61 51 07 e-mail: asa.friberg@stadsteatern.goteborg.se http://www.stadsteatern.goteborg.se