Teatern till Tanzania

Göteborgs Stadsteater gästades förra våren av bl a Parapanda Theatre Lab under vår Storytellingfestival. Östafrikanska och skandinaviska berättare framförde sina historier i teaterhuset varvat med musik, seminarium och fest under två intensiva dagar. Nu åker delar av vår ensemble till Östafrika för att fortsätta det spännande samarbetet. PACSEA (Performing Arts Cooperation between Sweden and Eastern Africa) finansieras av SIDA och verksamheten består av workshops, seminarier samt långsiktiga utbyten och samarbeten teatrar emellan. Det innefattar fyra Östafrikanska länder, Etiopien, Kenya, Tanzania och Uganda, tillsammans med Sverige Göteborgs Stadsteater har ett så kallat ”Twinship” med Parapanda Theatre Lab i Dar es Salaam, Tanzania. En av Östafrikas absolut främsta dans och teatergrupper. De blandar dans, poesi och musik till fantastiska berättarföreställningar. Samarbetet påbörjades i maj 2007 med Storytellingfestival här på Göteborgs Stadsteater och nu mellan den 16-22 december deltar delar av teaterns ensemble i en workshop i Tanzania. I maj 2008 kommer Parapanda åter till Göteborg. Ronnie Hallgren, Göteborg Stadsteaters VD, är medlem i PACSEAs högsta beslutande organ sedan starten 2002. Den består av två svenskar och två afrikaner. PRESSKONTAKT Ulrika Sonn, Marknadschef 031- 708 70 11 ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se Göteborgs Stadsteater / Marknadsavdelningen