Publiken i Göteborg! Lorcas vision 80 år senare.

Suzanne Ostens undersökning av Göteborgspubliken pågår för fullt. Och visst finns det ett lokalpatriotiskt drag, enligt Osten. Men det är också en nyfiken publik, skärpt och medveten. Och dom älskar teater med hjärta!

Suzanne Osten reflekterar...

Vad är tabu i Göteborg?

Många av svaren vi fått är direkt kopplade till Göteborg. Att göra narr av arbetarstaden, bränna ner Feskekörka, skända Håkan Hellström eller säga att fotboll är meningslöst är några bud på vad som är tabu här. Men ska du anspela på det lokala på scen, måste du lösa upp påståendena och komma med nya har jag märkt. Lorcas pjäs handlar om kärleken till män, och tabubelagd kärlek och sexualitet är något som vi utforskar.

En av frågorna som ställs i pjäsen är om teatern vågar tala om svåra saker - vad har du kommit fram till?

Min erfarenhet är att publiken inte är rädd för att bli utsatt så länge det görs med kontakt och med rätt tilltal och att publiken känner att skådespelarna vill detta! Det är egentligen ganska självkara saker för mig som jobbat med barnteater. Lorca hade en vision om en ny sorts teater och vi försöker förmedla hans intentioner. Han skrev den här pjäsen för framtiden och vi tror att den tiden är nu.

Vilka ska se pjäsen?

Vi vill nå alla som älskar teater, som är intresserade och som bryr sig om teater. Vi försöker inte jaga dom som inte vill komma. Detta är en pjäs om teatern och en teaterfest. Det blir välspelat, djupt, ibland tramsigt men absolut inte tråkigt. Vi ska våga tala om det svåra med publiken.

Vad är du beredd att slåss för?

Teatern! Den här teatern! Detta enorma yrkeskunnande som den här teatern vilar på är helt världsunik idag då de flesta teatrar arbetar med lösa kontrakt och resande kändisar. Det stärker mig i mitt arbete. Jag vill slåss för att Göteborgs medborgare verkligen ska förstå att detta är deras teater!

Teaterälskare, förena er! Teaterfesten närmar sig!

Följ reptetionsarbetet på vår hemsida! Suzanne Ostens ljudblogg, bilder, film från repetition m.m.

Publikenhar premiär 23 oktober på Stora Scen.

För intervjuer kontakta:

Frida Hallberg