PRESSTRÄFF inför RYSK ROULETTE

FREDAG 1 FEB KL 11.00 Stora Scen Göteborgs Stadsteater Med anledning av kommande skandinaviska premiären för Rysk Roulette fredag 8/2, inbjuder vi till en liten pressträff för att visa upp smakprov ur föreställningen. Full kostym, mask och teknikpådrag, livemusik mm blir det, fritt fram att banda och ta foton. Det blir det också tillfälle under denna timme på Göteborgs Stadsteaters stora scen att göra enskilda intervjuer med ensemble, regissör och det övriga konstnärliga teamet. Var: Göteborgs Stadsteater, Stora Scen. Ingång via huvudentrén, Götaplatsen. När: Fredag 1 februari kl 11.00-12.00 Vi bjuder på kaffe och bulle. Produktionsuppgifter och mer information finner du längre ner. Meddela gärna om du kommer till undertecknad, _________________ Vänliga hälsningar Åsa Friberg Marknadsavdelningen Göteborgs Stadsteater Box 5094 402 22 Göteborg phone:+46 (0)31 - 708 71 15 mobil + 46(0)31- 708 70 06 fax:+46 (0)31 - 708 71 17 e-mail: asa.friberg@stadsteatern.goteborg.se http://www.stadsteatern.goteborg.se 2008-01-07 PRESSMEDDELANDE FRÅN GÖTEBORGS STADSTEATER RYSK ROULETTE Ett spel med döden som insats! Semjon lever i misär med sin fru och svärmor i Sovjet. Han är desperat. Han står inte ut längre. Han har fått nog. Han är arbetslös, meningslös, hopplös - en parasit. Han tänker göra slut på sitt eländiga liv. Då dyker plötsligt flera betydelsefulla personer upp och erbjuder honom en storstilad begravning. Så är cirkusen igång... Den flerfaldigt prisbelönta dramatikern Moira Buffini har bearbetat Nikolaj Erdmans komiska och skarpsinniga satir från 1928: En självmördares vedermödor . Denna bearbetning har nyligen gjort succé i London. Originalpjäsen bannlystes från teaterscenen i sitt hemland av Stalin och hade urpremiär här på Göteborgs Stadsteater 1969! Nu ger vi den i Anette Norbergs regi, senast aktuell med H2O+NaCl+Au=LOVE på Unga Dramaten. - Jag vill att publiken ska ha något att värma sig rejält med i vinter, säger regissören Anette Norberg. Rysk roulette utspelar sig 1928 i ett centralstyrt Sovjet, sargat av revolution och inbördeskrig. Allt är skitigt, förfallet och fattigt. Matbrist och stor nöd råder. - Det är ett spel med döden som insats. Det handlar om kampen för överlevnad, om livets tvära kast mellan hopp och förtvivlan, säger Anette Norberg. Vad är det som göra att vi vill leva och varifrån kommer livslusten? avslutar hon. I rollen som Semjon ser vi Eric Ericson . Vid hans sida står hustrun Masja, gestaltad av Hilda Lundgren . Rollen som svärmodern Serafima, innehas av Carina M Johansson . I det färgstarka persongalleriet ser vi även Peter Harryson , Bengt CW Carlsson , Eivin Dahlgren , Marie Delleskog , Åsa-Lena Hjelm , Mattias Nordkvist och Anna Persson , som grannar, präster, bohemer och andra betydande personer omkring Semjon. Elever från Musikhögskolan i Göteborg medverkar på fiol, bas och trummor. Svensk premiär för denna pjäs blir det 8/2 på Stora Scen, Göteborgs Stadsteater. För intervjuer, pressbilder mm, vänligen kontakta marknadsavdelningen. PRESSKONTAKT Åsa Friberg 031-708 71 15 asa.friberg@stadsteatern.goteborg.se Ulrika Sonn 031- 708 70 11 ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se Anette Norberg Utbildad skådespelare på Teaterhögskolan i Malmö. Har tidigare bland annat satt upp Mary Wollstonecraft på Uppsala Stadsteater, Så tuktas en argbigga på Hipp på Malmö Dramatiska Teater, Ensamcyklaren på Teater Västernorrland, Macbeth på Teaterhögskolan i Malmö, Askungen på Helsingborg Stadsteater, Ett hjärtslag bort på Unga Dramaten, Rikard III på Stockholms Stadsteater och senast H2O+NaCl+Au=LOVE på Unga Dramaten. Fick 2005 Prix d´ASSITEJ hederspris. RYSK ROULETTE Sverigepremiär 8 februari Stora Scen Originaltitel: Dying for it AV Moira Buffini fritt efter Nikolaj Erdman ÖVERSÄTTNING Sven Hugo Persson REGI Anette Norberg SCENOGRAFI Hansson Sjöberg KOSTYM Anna Bergman LJUS Mikael Seidemo MASK Ingela Collin DRAMATURG Per Arne Tjäder MED Bengt CW Carlsson, Eivin Dahlgren, Marie Delleskog, Eric Ericson, Peter Harryson, Åsa-Lena Hjelm, Carina M Johansson, Hilda Lundgren, Mattias Nordkvist, Anna Persson. Samt musiker från Musikhögskolan: Pedram Shahlai, Tobias Sondén och Dyar Jalal.