Poetisk, brutal, vacker – och inget norskt så långt ögat når!

Regissören Stefan Metz återvänder för fjärde gången till Göteborgs Stadsteater. Nu vill han åt kärnan i Ibsens Peer Gynt. Metz sätter fokus på fantasi, identitet och poesi. Borta är den norska folkloren.

Peer är en omogen, narcissistisk, bortskämd, utfattig och föraktad lögnare som sviker sina närmaste; mamman Åse och den unga Solveig. Men han är också charmig, fantasifull och verbalt begåvad. Han slingrar sig skickligt ur knipor och är "street smart”. I rollen som Peer Gynt ser vi Per Sandberg som vi senast såg som Olivia i Metz uppsättning av Trettondagsafton.

– Detta är en saga för vuxna om en blåslagen kämpe som ger sig ut för att erövra världen och söka efter sitt sanna jag. Peer är en kontroversiell karaktär: både grym och naiv, säger regissören Stefan Metz.

Göteborgs Stadsteaters konstnärliga ledare är väldigt glad över att Stefan Metz och Alex Tarragüel Rubio kommer tillbaka till teatern.
– Liksom Trettondagsafton kommer detta att bli en formmässigt vågad och stilsäker föreställning och Stefan kommer att utmana teaterns skådespelare och publik till ännu ett teatralt äventyr, säger Anna Takanen.

Peers livsresa är ett stort äventyr både i hans inre och yttre. Utstött beger sig ut i världen för att försöka uppnå sin barndomsdröm: att bli Kejsare. Han blir verkligen det, men då är det kejsare över ett dårhus. Peer är övertygad om att han alltid varit ”sig själv” men när nöden kräver att någon intygar detta så blir det besvärligt… När han till slut återvänder till Solveig som en åldrad man är frågan om han har förändrats?

Dramat är skrivet på vers och innehåller både ironi och poesi.
– Att Ibsen kallar verket som en dramatisk dikt var en nyckel för mig. Vi jobbar med att överföra poesin till scenen och detta är också den största utmaningen, berättar Metz, som tillsammans med teaterns dramaturg Per Arne Tjäder står för bearbetningen. Med Peer Gynt avslutar Per Arne Tjäder sin tjänst som dramaturg efter 30 år på Göteborgs Stadsteater, då han går i pension i februari.

Formmässigt är föreställningen signerad Alex Tarragüel Rubio, som för fjärde gången samarbetar med Stefan Metz på Göteborgs Stadsteaters Stora Scen. Scenografin består av tunn plast som används med en särskilt utvecklad teknik. Scenbilden kan ses som en utveckling av hans scenografi till Blackbird som spelades på Nya Studion tidigare i våras, men är också delvis inspirerad av gatukonstnärer i New York.

I rollen som kärleken Solveig ses Frida Röhl, konstnärlig ledare för Teater Tribunalen i Stockholm. Senast sågs hon i Vi som är hundra på Nya Studion och i Carmen på Backa Teater. Mamman Åse spelas av Christel Körner, från Göteborgs Stadsteaters fasta ensemble. I övriga roller ses Anna Bjelkerud, Eivin Dahlgren, Gustav Ekman Mellbin, Thomas Nystedt, Benjamin Moliner, Mattias Nordkvist och Amelie Thorén.

Stefan Metz är bosatt i Madrid och har tidigare regisserat på flera stora scener ibland annat Schweiz, Storbritannien, Tyskland, Spanien och Island. Metz har sin bakgrund som skådespelare och har under många år varit en av huvudaktörerna i en av världens främsta teatergrupper, Théâtre de Complicité i London. Nu återkommer han för fjärde gången till en teater han trivs på.

Peer Gynt har premiär 28 januari på Stora Scen!

Åsa Friberg
Marknadsavdelningen