Personangrepp- en pjäs om vanmakt i vår tid

- Jag läste Personangrepp första gången 1998 och blev helt fascinerad av hur Crimp - både i ord och form - lyckas skildra vår samtid så splittrad och bisarr som jag upplever den. Det blev en avgörande upplevelse i mitt beslut att satsa på teater och en framtid som regissör. Därför känns det extra roligt att avsluta min utbildning på DI med den här uppsättningen, säger Sara Stenström. Pjäsen Personangrepp på Göteborgs Stadsteater sker i samarbete med tre examensstudenter från Dramatiska Institutet: Sara Stenström, regilinjen, Viktoria Lekander, scenografilinjen och Anders Duus, dramaturg och översättare för föreställningen, dramatik/dramaturgilinjen. Handlingen i Martin Crimps pjäs Personangrepp (originalets titel Attempts on her life) kan i korthet sammanfattas med att i sexton scener presenteras olika sanningar om vem personen Ann är. I ena scenen är hon en ung älskarinna till en högt uppsatt man i en europeisk huvudstad, i nästa scen en 50-årig kvinna som i spillrorna av sin utbombade hemby skriker ut sin förbannelse in i TV-kameran, i nästa scen en ung konstnär vars självmord ställs ut och analyseras, i nästa den kringresande dottern som spårlöst försvunnit- för att i nästa scen vara kvinnan som upptäckt en ny elementarpartikel som kommer att ändra vårt sätt att uppfatta universum. Personerna som berättar står i olika relation till kvinnan, familjemedlemmar, en granne, en reporter eller någon som bara hört talas om henne. Historierna staplas på varandra och till en början verkar de bilda en helhet, men efterhand krackelerar allt. Ett begrepp som Sara Stenström återkommer till är vanmakt. Vanmakten i att inte kunna greppa, eller förklara världen. I pjäsen finns ett famlande, en längtan efter sanning, efter sammanhang och tillhörighet. Frågan vem Ann är har egentligen inget svar, hon är en projektionsyta för våra önskningar och förväntningar. För ytterligare information, bokning av intervjuer etc, kontakta marknadsavdelningen, se nedan. Pressbilder kommer att finnas nedladdningsbara via hemsidan från fredag 22/10 http://www.stadsteatern.goteborg.se PERSONANGREPP I sexton scener presenteras olika sanningar om vem Ann är. Försöken att nagla fast den ständigt undflyende Ann växer till en bild av människans litenhet. Det handlar om vår längtan efter sammanhang, meningsfullhet och tillhörighet i en fragmentiserad värld. Det är oroande. Det är underhållande. Det är på 100% allvar. Premiär 29/10 2004 Göteborgs Stadsteater, Studion AV Martin Crimp ÖVERSÄTTNING & DRAMATURGI Anders Duus REGI Sara Stenström SCENOGRAFI & KOSTYM ViKtoria Lekander VIDEO David Giese LJUS Mikael Seidemo MASK Elisabeth Wigander MED Maria Granhagen (praktikant), Johan Karlberg, Peter Melin, Mattias Redbo (praktikant), Mariann Rudberg, Karin Sillberg (praktikant) PRESSKONTAKT Elin Högberg 031- 61 50 73 elin.hogberg@stadsteatern.goteborg.se Åsa Friberg 031- 61 50 70 asa.friberg@stadsteatern.goteborg.se Ulrika Sonn Marknadschef 031- 61 50 71 0705-89 86 90 ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se