Özz Nûjen går lös på Dario Fo. Nu i Göteborg!

Kritikerrosade Özz Nûjen i Dario Fos ”Mistero Buffo” gästspelar på Göteborgs Stadsteater, Nya Studion 4/1 och 5/1. Göteborgs Stadsteater är stolt över att välkomna denna kritikerrosade föreställning! Han är inte bara Sveriges hetaste och mest omtalade standup-komiker utan också den mest kontroversielle. Efter alla Muhammedteckningar och Muhammedhundar så ger kurden och muslimen Özz Nûjen tillbaks med samma mynt. Nu får kristendomen och dess mysterier, myter och figurer (Jesus, Maria, påvar, ärkeänglar) en slev av hans vassa tunga och snabba hjärna. Det sker i föreställningen och komedishowen "Mistero Buffo - Özz går lös på Fo" som hade bejublad premiär med lysande recensioner på Södra Teatern den 11 september 2007. Özz Nûjen gestaltar närmare 100 roller! För regin står Sveriges främste Dario Fo-tolkare Björn Granath som nu överlåter sitt livsverk till Özz Nûjen. Till sin form är Mistero Buffo enmansteater, dvs med en ensam berättare/gestaltare på scenen. 4 korta stycken binds ihop till en helaftonsföreställning. Den bygger vidare på en tradition från medeltida gycklare som levererade många giftiga skratt åt makten, åt det pompösa och uppblåsta. En del var fattiga munkar, som inte sällan stod i skarp motsättning mot kyrkans och samhällets mäktiga. Özz Nûjen väver framgångsrikt samman Fo:s text med egna betraktelser kring dagens Sverige. "Publiken älskar "sin" Özz och han lever upp till de högt ställda förväntningarna. Mannen från Stockholm Live och VeteranTV gör ingen besviken. Hans föreställning bör ligga högst på din "måste-lista". Gå och se den innan det är för sent! Özz ... Özz ... Özz!" Tidningen Kulturen ”Özz Nûjen går rakt in i hjärtat” DN ”Nûjen gör Fo som få” SvD ”Två timmar utmärkt underhållning” AB Ca 2.10 inkl.paus. Presskontakt, GÖTEBORGS STADSTEATER: Elin Högberg Marknadsavdelningen, Göteborgs Stadsteater elin.hogberg@stadsteatern.goteborg.se 031-708 71 14 Ulrika Sonn Marknadschef Marknadsavdelningen, Göteborgs Stadsteater ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se 031-708 70 11