Nya bilder av Sverige

Uppmärksammad, obekväm, livlig, Göteborgs Stadsteater fortsätter att ta ett nappatag med brännande ämnen i debattserien Fingret i Ögat.Alltid på måndagar.Foajébaren kl 18.30 – 20.00. Efter vårens mycket uppskattade och välbesökta seminarieserie i genus och jämställdhet ger vi oss nu i kast med en serie i mångkulturfrågor, under namnet Nya bilder av Sverige. Först ut nu på måndag 17/9 är Karl-Olov Arnstberg, etnolog och författare till bland annat Typiskt svenskt och Sprawl. Han kommer att föreläsa under rubriken Svenskheten som norm: ”Typiskt svenskt” – frasen hörs allt mer sällan. Vad är svenskt och inte? Individualismen- är den typiskt svensk? Kan den rentav, paradoxalt nog, vara ett resultat av kollektivismens välfärdsstat – det kanske svenskaste av allt? Pressbild bifogad nedan Mångkulturseminarierna arrangeras i samarbete mellan: Jämställdhets- och Mångfaldsenheten / Stadskansliet Enheten för Mångkulturell Utveckling/ Sociala resursförvaltningen Levande historia i Göteborg / Stadskansliet Göteborgs Stadsteater Hela programmet Nya bilder av Sverige 17/9 SVENSKHETEN SOM NORM Med Karl-Olov Arnstberg, professor i etnologi. 15/10 MÅNGKULTUR – I BEGREPPENS VÅLD Med Aleksander Motturi, filosof. 29/10 I DEMOKRATINS GRÄNSLAND Samtal med Anna Johansson, ordförande för Socialdemokraterna i Göteborg och SDN Bergsjön och Mikael Kurkiala, kulturantropolog vid Uppsala universitet. 5/11 RASBIOLOGI – DÅ OCH NU Ett samtal med Soraya Post, ledamot i ”Delegationen för mänskliga rättigheter i Sverige” och Eva F. Dahlgren, författare till bland annat boken "Min farfar var rasbiolog". 3/12 ETNIFIERINGEN AV KONST OCH KULTUR Samtal med Farnaz Arbabi, dramatiker och teaterregissör till bland annat Invasion och Utvandrarna, Johannes Anyuru, poet och Anna Takanen, konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater. Entré 20 kr. Biljetter 031- 708 71 00. Hemsida http://www.stadsteatern.goteborg.se Presskontakt Mina Friberg 031- 708 70 02 mina.friberg@stadsteatern.goteborg.se Åsa Friberg 031 - 708 71 15 asa.friberg@stadsteatern.goteborg.se