Nu startar samtalen på Nya Studion!

Vid sex tillfällen under hösten fördjupas tematiken kring två av pjäserna på Nya Studion. Med en stark koppling till det som händer omkring oss just nu, inbjuds gäster och experter till samtal. Temat "Tro i förändring" är kopplat till Produkten och temat "Konflikt i mellanöstern" är kopplat till Mitt namn är Rachel Corrie. Samtalsserien startar efter Nypremiären av Produkten med författaren Lena Andersson som pratar om religion utifrån människans behov av tröst, gemenskap, sagor och berättelser. Hon frågar sig om man kan tillgodose de behoven utan att behöva lura sig själv med orimliga myter under rubriken ”Religion – en kollektiv lögn”. Hela samtalsserien på Nya Studion Hösten 2007: TEMA: Tro i förändring (Samtal efter föreställningen Produkten) 4/10 kl 20.30 Religion – en kollektiv lögn Författaren Lena Andersson pratar om religion utifrån människans behov av tröst, gemenskap, sagor och berättelser. 18/10 kl 20.30 Kvinnor och terrorism Maria Stern, genus- och säkerhetspolitiksforskare, utmanar synsättet att motiven för kvinnliga terrorhandlingar finns i det privata snarare än i det politiska livet. 1/11 kl 20.30 Kristendom för ateister Olle Carlsson är präst i Allhelgonakyrkan i Stockholm. Här möts sekulariserade kulturradikala människor, som utifrån kärnan i kristendomen ändå kan uttrycka sin ateism och hitta en egen tro. Detta diskuteras tillsammans med prästen och psykoterapeuten Agneta Olsson. TEMA: Konflikt i mellanöstern (Samtal efter föreställningen Mitt namn är Rachel Corrie) 22/11 kl 20.30 Palestina genom en konstnärs ögon Konstnären Cecilia Parsberg ger sin bild av problematiken kring Palestinakonflikten med ett anslag som är både dokumentärt och konstnärligt. 29/11 kl 20.30 Vägar till en lösning i mellanöstern Göran Rosenberg, författare, Helena Lindholm Schultz, fredsforskare, Ulf Bjereld, professor i statsvetenskap, m fl diskuterar vad som saknas för en rättvis och varaktig fred i Mellanöstern. 13/12 kl 20.30 Aktivist för fred Gustav Fridolin, journalist och före detta politiker, pratar om sina erfarenheter som aktivist på Västbanken och vad som drev honom att åka till det krigsdrabbade Palestina. Samtalen är utan kostnad för de som sett föreställningen, för övrig publik kostar biljetten 20:-. Kontaktuppgifter osv. ------------------------------------------------------------------------- Elin Högberg Marknadsavdelningen Göteborgs Stadsteater Box 5094 402 22 Göteborg phone:+46 (0)31-7087114 fax:+46 (0)31- 7087117 e-mail: elin.hogberg@stadsteatern.goteborg.se http://www.stadsteatern.goteborg.se