Nina Zanjani spelar efterlängtad Fröken Julie

Nina Zanjani spelar efterlängtad Fröken Julie

Strindbergs absolut mest kända pjäs spelas åter på Göteborgs Stadsteater. Det är i regi av Emil Graffman vi får se Nina Zanjani tillbaka på teatern som Fröken Julie, med Fredrik Evers som motspelare.

I det täta, passionerade kammarspelet förför herrskapsflickan Julie och tjänaren Jean varandra under en mystisk midsommarnatt. Positionerna är tydliga. Hon är adel, han är arbetarklass. Hon är kvinna, han är man. Det hela börjar lekfullt men slutar i tragedi.

-  Kön, klass och destruktiva kärlekshistorier fascinerar alltid, inte minst psykologin bakom det hela  - Jean vet vad han vill, och Julie vet absolut vad hon inte vill. I nattens dimma tror båda att vägen till frihet går genom den andre. Det är en ynnest att få arbeta med tre så begåvade människor som Nina Zanjani, Fredrik Evers och Emilie Strandberg - för det krävs verkligen skådespeleri för att få ordning på detta strindbergska midsommarhelvete, säger Emil Graffman.

Fröken Julie blir Graffmans sjätte Strindberguppsättning. Han debuterade som teaterregissör 1995 med den uppmärksammade Första varningen i den egna teatergruppen Infernetto. För Göteborgs Stadsteater har han tidigare regisserat Produkten, Turister och nu senast kritikersuccén Lyckans dar, som också har nypremiär under hösten.

Nina Zanjani är tillbaka efter att ha arbetat ett år på Dramaten där hon bland annat medverkade i Chéri. Det kommande spelåret innebär ett gediget huvudrollsinnehavande för Nina, och först ut är Fröken Julie.

- Att spela Julie är helt klart en utmaning. Julie bär på hemligheter man aldrig får svar på i Strindbergs text och dessutom vet man inte riktigt vad hon egentligen har för agenda. Hon tolkas ofta som ett offer, men det stämmer inte för mig, säger Nina Zanjani.

På scen ser vi även Fredrik Evers, Emilie Strandberg och Åsa-Lena Hjelm samt statister.

Fröken Julie har premiär den 13 september på Nya Studion.

Av: August Strindberg Regi och bearbetning: Emil Graffman och Lucas Svensson Skådespelare: Fredrik Evers, Emilie Strandberg, Åsa-Lena Hjelm, Nina Zanjani Statister: Claes-Göran Lans, My Ring och Jonas Schmidt Scenografi: Julia Przedmojska och Emil Graffman Kostym: Julia Przedmojska Musik: Fredrik Möller  Ljusdesign: Linus Fellbom Mask: Katrin Lind Ljud: Gustav Nordmark Dramaturg och bearbetning: Lucas Svensson

För mer information och intervjuer kontakta:

Johanna Hellén
Presskontakt, Göteborgs Stadsteater