När blir en kärlekshistoria en skräckhistoria?

David Harrowers provokativa skildring av en förbjuden kärlek i ”Blackbird” får premiär 26 mars på Nya Studion. I rollerna ses Nina Zanjani och Lars Väringer. För regi står den hyllade spanske regissören Andrés Lima som för första gången regisserar på en nordisk teater.

Blackbird (koltrast) handlar om en passionerad men förbjuden kärlek mellan en vuxen man och en mycket ung flicka. De träffas på en grillfest i grannskapet. De blir kära och börjar sedan träffas i smyg. Deras förhållande får ett abrupt slut men en dag, 15 år senare, möts de igen.

-Blackbird är en historia där man som åskådare slits mellan avskyn för det som skett och förståelsen för två människors gränslösa kärlek. Den väcker många moraliska dilemman kring vårt sett att se på kärleken men är samtidigt en historia som har mycket skönhet i sig, säger regissören Andrés Lima.

Andrés Lima är regissör, skådespelare och dramatiker med hela Europa som arbetsfält. Han driver Spaniens nu hetaste teatergrupp Animalario i Madrid och har hela 14 gånger tilldelats det prestigefyllda teaterpriset Max. Han är nu nominerad till ytterligare 12 Max-priser för hans uppsättning av Urtain på Centro Drámatico i Madrid. Andrés regisserade senast Muntra fruarna i Windsor på Comédie Francaise i Paris och Titus Andronicus på Teatro Romano de Mérida i Spanien.

Andrés är också känd som skådespelare och har medverkat i flera film och TV-serier i Spanien och internationellt. Bland annat sågs han tillsammans med Stellan Skarsgård i Goya’s Ghosts av Milos Forman.

I rollen som den unga flickan Una ser vi Nina Zanjani. Nina har tidigare varit på teatern då hon medverkade i bland annat Don Carlos och Night rider men kommer från och med nu att ingå i den fasta ensemblen. Nina fick sitt genombrott i Helena Bergströms film Se upp för dårarna och är nu aktuell i Josef Fares film Farsan och i kommande avsnitt av Wallander.

I rollen som Ray ses Lars Väringer, anställd på Göteborgs Stadsteater och framför allt verksam på Backa Teater. Bland hans senaste produktioner kan nämnas Brott och Straff, 4018 dagar och Lille Kung Mattias. Lars är också välbekant för oss genom sin medverkan i TV-serier som Glappet, Sjätte dagen och Det nya landet.

För fjärde gången gästas Göteborgs Stadsteater av scenografen Alex Tarragüel Rubio. Alex är verksam som scenograf, konstnär och formgivare och arbetar även med TV och film i Spanien och internationellt. Senast på Göteborgs Stadsteater gjorde han scenografi och kostym till Trettondagsafton.

För musik står Nick Powell, musiker och kompositör som har samarbetat med Andrés i närmare 14 år. Nick har även gjort filmmusik till flera filmer och TV-serier i framför allt England och utgör också ena halvan av gruppen ”Oskar”. Just nu är han även aktuell med Dunsinane på The Royal Shakespeare Company.

Blackbird har premiär 26 mars på Nya Studion.

Mer information och intervjuer:

Frida Hallberg
frida.hallberg@stadsteatern.goteborg.se