I förgrunden Marie Richardson. Övriga Caroline Söderström, Anna Bjelkerud, Marta Andersson-Larson, Marie Delleskog, Beata Hedman, Eline Høyer. Foto Ellika Henrikson.

Marie Richardson till Göteborgs Stadsteater i Bernardas hus

Nu är rollbesättningen i Bernardas hus klar. Pjäsen, skriven av Federico Garcia Lorca, regisseras av Nora Nilsson och har premiär den 28 mars på Stora Scen. I huvudrollen som Bernarda Alba ser vi Marie Richardson.

I rollerna, förutom Marie Richardson: Marta Andersson-Larson, Victoria Dyrstad, Beata Hedman, Eline Høyer och Caroline Söderström som alla spelar Bernarda Albas döttrar. I övriga roller ses Anna Bjelkerud, Marie Delleskog, Gunilla Johansson Gyllenspetz och Lisa Lindgren.

Konstnärligt team: Översättning Jens Nordenhök, Bearbetning Nora Nilsson, Sisela Lindblom, Scenografi Julia Przedmojska, Kostymdesign Lena Lindgren, Maskdesign Maria Agaton, Ljusdesign Sofie Gynning Högbom, Ljuddesign Dan Andersson, Dramaturger Sisela Lindblom, Anna Berg.

För mer information om Bernardas hus, se här!

– Jag är väldigt glad för Bernardas hus och att Marie Richardson gästar oss. Och att hon tillsammans med, inte minst, skådespelarna i vår egen ensemble kan få dela med sig av sina erfarenheter till alla de nya och unga skådespelare som vi nu välkomnar till teatern, säger Linda Zachrison, konstnärlig chef för Göteborgs Stadsteater.

Under det kommande teateråret välkomnar Göteborgs Stadsteater sammantaget 25 nya skådespelare. Bland annat kommer flera av Backa Teaters skådespelare att medverka i uppsättningarna på Stadsteatern.

– Det är fint att vi kan samarbeta tätare med vår systerteater. De som vi nu välkomnar till Götaplatsen är Gunilla Johansson Gyllenspetz i Bernardas hus, Rasmus Lindgren och Ove Wolf i Bränder samt Anna Harling, som medverkar i både Nattvak och Bränder.

Nya namn under teateråret 2024-2025

I Gatsby, som har premiär den 14 september, och är först ut i repertoaren ser vi Hannes Fohlin och Anna Söderhjelm (tidigare Åström) som Jay Gatsby och Daisy Buchanan. Här återkommer också Anders Berg, som bland annat arbetat mycket på moment:teater och som medverkade i Hemsöborna 2018, och Robin Stegmar, som spelat många roller på Göteborgs Stadsteater genom åren och som vi också kan se i Vildanden som har nypremiär i november. Rollen som den äldre Nick Carraway görs av Niklas Falk, som under två decennier ingick i teaterns ensemble innan han blev en del av ensemblen på Kulturhuset Stadsteatern.

För Nattvak, först ut på Studion i höst, kan vi också presentera flera nya namn, som Pierina Rizzo, som gick ut Teaterhögskolan i Malmö 2020 och arbetat på Malmö Stadsteater samt Odin Romanus, nyutexaminerad från Högskolan för scen och musik i Göteborg och som bland annat har setts i tv-serier som Thunder in my Heart och Limbo. En av rollerna görs också av Magdalena Eshaya, som medverkat i ett stort antal teaterproduktioner runt om i landet, bland annat på Riksteatern och Östgötateatern.

I ensemblen för Vi betalar inte! Vi betalar inte! ingår Vera Veljovic, från Smålands Musik & Teater, Kulturhuset Spira där hon spelat ett stort antal roller och som senast sågs som rektorn, madame Morrible, i Wicked på Göteborgsoperan. En annan av rollerna spelas av unga Lukas Feurst, som vi senast kunde se i Caligula för drygt ett år sedan.

I vinterns storsatsning Pinocchio ser vi ovan nämnda Odin Romanus i titelrollen. Från den fasta ensemblen på Århus Teater i Danmark kommer den mer erfarna färöiska skådespelaren Kjartan Hansen.

I Kung Ubu på Lilla Scen spelas två av rollerna av Malin Morgan och Johan Stavring. Malin har förutom på teaterscenen kunnat ses i en mängd film- och tv-roller. Johan har bland annat medverkat i en rad uppsättningar på Backa Teater.

En folkefiende är först ut på Stora Scen i vår. Medverkar gör Josefin Neldén, som spelat många roller på bland annat Backa Teater och medverkat i en lång rad tv-serier som till exempel Vår tid är nu och The Head och i filmer som Psykos i Stockholm. Här ser vi också Aviva Wrede, som har medverkat i flera tv-serier som Hashtag, Zebrarummet, Allt som blir kvar och i filmen Hypnosen. Hon gick ut skådespelarprogrammet på Högskolan för scen och musik i Göteborg så sent som förra året.

I Bränder ser vi Maria Salomaa, som under lång tid varit verksam i både Finland och Sverige, på bland annat Dramaten och Kulturhuset Stadsteatern, och på film och tv. Maria blir anställd vid Göteborgs Stadsteater under två år. I Bränder medverkar också de båda unga skådespelarna Fabiola Cruz, senast från Regionteater Väst, och Vincent Grahl, från bland annat Teater Galeasen och filmer som Cirkeln, båda nyligen utbildade, vid Stockholms konstnärliga högskola respektive Teaterhögskolan i Malmö.

Sist ut på Stora Scen, 2025, är Bernardas hus med stor ensemble och här kan vi presentera, förutom Marie Richardson i huvudrollen, Beata Hedman, nyutexaminerad från Stockholms konstnärliga högskola och som har arbetat på Kulturhuset Stadsteatern.

Förutom alla ovan nämnda gör fyra blivande skådespelare/musikalartister sin praktik på teatern. Det är Josefine Johansson, Lukas Lönnbro och Karin Gjørv Røraas, samtliga musikalstudenter vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. De medverkar i Gatsby. Nora Sadayo från Teaterhögskolan i Malmö medverkar i skål för livet.